Haagse brandweerlieden geven via Facebook een inkijkje in hun werk

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Brandweerkazernes in Den Haag geven via Facebook een inkijkje in hun dagelijkse werkzaamheden. “Veel mensen denken dat wij een potje lopen te kaarten, nou ik heb nog nooit tijd gehad om te kaarten”, zegt brandweerman en duiker Thomas Slaap. “We willen laten zien wat we doen. Mensen zien ons natuurlijk wel rijden door de stad, maar weten vaak niet precies wat we doen op een dag.” Slaap is van zijn team de voortrekker van de facebookpagina Kazerne Centrum. Met de GoPro camera maakt hij onder meer filmpjes.  ”Het werk van de brandweer is heel veelzijdig”, vertelt brandweerman-en duiker Thomas Slaap van de Brandweerkazerne Centrum. “Iedere dag is anders. We komen in actie bij branden, wateroverlast, autobranden, assisteren ambulancepersoneel, helpen bij liftinsluitingen en natuurlijk halen we ook wel eens een kat uit de boom. Én we schillen ook aardappels voor het avondeten op de kazerne of doen administratieve taken”, somt hij op. Ik vind mijn werk ontzettend leuk en wil graag anderen inzicht geven hierin.”

Door Tanja Verkaik

DEN HAAG - Via facebook.com/KazerneCentrum houden Thomas en zijn collega’s Hagenaren op de hoogte van hun werkzaamheden. “Maar er moet wel tijd voor zijn. Ik ga er niet mijn werkzaamheden voor onderbreken”, zegt Thomas. Ook zal hij niet snel privacygevoelige zaken in beeld brengen, zoals een close-up foto van een slachtoffer bij een brand. “Geen kentekens, adressen of andere herkenbare zaken. We gebruiken ons gezond verstand.” Hoeveel likes wil de kazerne aan de Zamenhofstraat halen? “The sky is the limit.” Onderling wisselen de kazernes tips en trics uit. Echt sprake van een competitie tussen de kazernes is er niet. “Wij zijn de beste natuurlijk”, grapt Thomas. Hij vindt het leuk om te experimenteren met foto’s en het maken van filmpjes met de GoPro camera. “Je ziet echt dat er een omslag gaande is in de samenleving. Je bereikt niet meer alle mensen met een flyer. Tegenwoordig heeft bijna iedereen de informatie in zijn zak”, doelt hij op de smartphone. “Ik heb voor Facebook een filmpje over stromingsduiken gemaakt. Die staat nu online. Uiteindelijk starten alle kazernes met hun eigen facebookpagina. “Elke ploeg heeft een persoon die zich hiermee bezighoudt. Natuurlijk kunnen mensen ook reageren op wat wij posten.” Thomas en zijn collega Matyas Vajon zijn allebei brandweerduiker. Een bericht van de nieuwe lichting geslaagde brandweerduikers doet het goed op Facebook. “We zijn nu een kleine maand bezig en nog een beetje zoekende naar wat goed scoort. Maar je ziet echt dat er een stijgende lijn inzit.” De brandweer profileert zich ook landelijk steeds meer online. Zo publiceert de Brandweeracademie online video’s onder de noemer ‘Mythburners’, een woordspeling op de tv-show Mythbusters op Discovery Channel. Kan bij een gaslekkage in een woning de gaswolk ontsteken door het indrukken van een deurbel? Dat soort zaken worden onderzocht. Like www.facebook.com/KazerneCentrum of die bij jou in de buurt. “We hopen ook op meer begrip van buurtbewoners voor de toeters en bellen van de brandweer”, besluit Thomas