Haagse Praktijkschool De Poort behaalt titel ‘Excellente School’

Algemeen
De feestelijke uitreiking van het predicaat.
De feestelijke uitreiking van het predicaat. (Foto: De Poort)

De Haagse praktijkschool De Poort ontving onlangs uit handen van Rogier Oet, directeur toezicht van de onderwijsinspectie, voor haar techniekonderwijs het predicaat Excellente School. De Inspectie van het Onderwijs kent dit predicaat toe aan scholen die zich op een positieve manier onderscheiden.

Bij de uitreiking roemde Oet de school om haar maatschappelijke betrokkenheid en het gemotiveerde team. De leerlingen van De Poort doen praktische vaardigheden en ervaringen op, bijvoorbeeld in de techniek en de horeca. Het stagebureau zorgt voor een breed aanbod aan organisaties waar jongeren leerwerktrajecten kunnen volgen. Daarna stromen leerlingen door naar het MBO of naar een baan. De buurt profiteert ook mee van de vakkennis van de leerlingen. Zo kunnen de buurtgenoten gebruikmaken van een winkel voor fietsreparatie en een autowasservice.

Trots

Volgens het inspectierapport weet de school ‘problemen’ om te draaien naar uitdagingen. Directeur Danielle van Maanen is apetrots op de onderscheiding: “Veel leerlingen die hier komen zijn erg onzeker. Ze zijn altijd afgerekend op wat ze niet kunnen. Daarom is het bouwen aan eigenwaarde en zelfvertrouwen het allerbelangrijkste. Horen dat iemand trots op je is, doet echt wat met je. Met meer zelfvertrouwen durven de kinderen hun eigen talenten te gaan ontdekken en gaan ze groeien.”

Team

De jury is zeer lovend over de docenten van De Poort. Zij worden omschreven in termen als “eigenwijs”, en “intrinsiek gemotiveerd”. Leerlingen zijn erg positief over docenten en zeggen dingen als: ‘ze laten je in jezelf geloven’ en ‘je mag het altijd proberen’. Van Maanen onderstreept het belang van de bottom-up aanpak en haar docenten: “Het team doet het hier echt. Iedere docent heeft zijn eigen specialisatie. Niemand is alleen verantwoordelijk voor een klas. We zeggen altijd: we hebben samen alle leerlingen. Dat voelt ook zo.”

Waardering

Wat betekent het predicaat voor Van Maanen? “Het geeft ons een reden om even stil te staan bij wat we allemaal goed doen. Dat doen we eigenlijk te weinig. Onze docenten, maar zeker ook de leerlingen, verdienen meer waardering. Dat helpt hen ook om zichzelf meer te waarderen. Vakmensen zijn het kapitaal van de samenleving. Dit predicaat zegt ook: Jij als leerling van de praktijkschool doet het supergoed. Wij hebben mensen zoals jij nodig. Jij kunt loodgieter of lasser worden en daarmee goed geld verdienen.”