Den Haag had in juli nog nooit zoveel hotelovernachtingen

Algemeen
Afbeelding
(Foto: The Hague & Partners)

Het CBS rapporteert een recordaantal van 283.000 hotelovernachtingen in Den Haag over de maand juli. Dat is een groei van 47,4% ten opzichte van vorig jaar juli. De overnachtingen in de eerste zeven maanden van dit jaar tellen op tot 1.216.000 overnachtingen: ook een record. Ter vergelijking: 2018 - tot nu toe het Haagse recordjaar - telde tot en met juli 1.043.000 overnachtingen. Toch waarschuwt The Hague & Partners voor te veel optimisme.

“Deze bezoekers overnachten hier niet alleen, ze geven ook geld uit in de stad en dat is goed voor de lokale economie”, zegt Marco Esser, directeur van The Hague & Partners, de organisatie die Den Haag promoot bij zowel binnenlandse als buitenlandse potentiële bezoekers. ”Alleen al de bezoekers die voor een vakantie naar Den Haag kwamen, leverden de stad 100,7 miljoen euro aan bestedingen op, waarvan 19,2 miljoen euro afkomstig uit binnenlands verblijfstoerisme en 81,5 miljoen euro uit buitenlands verblijfstoerisme. Dankzij die bestedingen kunnen winkeliers en horeca weer wat goedmaken na een moeilijke coronatijd.”

Herstel na corona
“In de voorbije coronajaren zijn we doorgegaan met Den Haag op de kaart te zetten in binnen- en buitenland, bijvoorbeeld met onze “Zee van Ruimte”-campagne. Dat heeft veel (inter)nationale aandacht getrokken en het is dan ook fantastisch om te zien dat bezoekers uit de omringende landen Den Haag weer hebben gevonden; zelfs in hogere mate dan ooit”, aldus Esser.

Toch zorgen 

Hij zegt zich wel zorgen te maken over het najaar en de winter. “We liggen goed op koers, de investeringen werken. Het is nu zaak om de groei vast te houden door vol in te zetten op het naseizoen en de winterperiode. We werken bijvoorbeeld nauw samen met ondernemers en de gemeente om Den Haag als winterstad op de kaart te zetten. Dat maakt Den Haag ook een aantrekkelijke stad om te wonen. Daarnaast moet het zakelijke bezoek echt nog aantrekken. We moeten blijven investeren in het aantrekken van congressen en buitenlandse bedrijven en instellingen om ook buiten het hoogseizoen te zorgen voor volle hotelkamers en daarmee ook voor volle winkels, horeca en musea.”

Dagbezoek
Het herstel na corona heeft in het hoogseizoen gezorgd voor gezellige drukte in Den Haag. Het was nooit té druk, zo blijkt uit de Ruimtemonitor van The Hague & Partners en uit de signalen uit de stad. “We hebben gezien dat het in het hoogseizoen soms zelfs relatief rustig was op de boulevard van Scheveningen. Deze cijfers bevestigen dat de inzet op verblijfstoerisme en spreiding werkt. De recordcijfers hebben niet geleid tot een gevoel van drukte, toch was het een topseizoen met volle hotels.”

De relatieve rust op Scheveningen in de zomer komt volgens Esser door een mix van factoren: “Hagenaars zijn dit jaar ook weer op vakantie geweest naar het buitenland; het was gedurende langere tijd mooi weer, zodat bezoekers gespreid naar het strand kwamen; met de huidige inflatie is prijs een issue, bezoekers gaan niet meer iedere dag op pad; en de waarschuwingen van de diensten in het voorseizoen dat Scheveningen vol was, zullen hun effect hebben gehad.”

Hogere overnachtingscijfers dan Rotterdam
Hoe verhoudt Den Haag zich tot de andere grote steden? Voor alle steden van de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) behalve Amsterdam blijkt de afgelopen maand juli een recordmaand qua overnachtingen. Wel lag de piek voor Den Haag hoger dan bij de rest. “Het is onze ambitie om weer de tweede bezoekersstad van Nederland te worden met een goede spreiding van bezoek over het jaar. Als we naar deze cijfers kijken, lijken we op de goede weg te zijn.”