Stoomgroep West zoekt dringend nieuwe vrijwilligers: ‘We hebben zeker 15 man extra nodig’

Algemeen
In de wintermaanden wordt groot onderhoud gedaan aan de treintjes.
In de wintermaanden wordt groot onderhoud gedaan aan de treintjes. (Foto: Harry Oosterveen)

Bang voor vallende bladeren en vierkante wielen zijn ze niet bij Stoomgroep West Zuiderpark. De locomotieven en wagons zijn allemaal naar binnengehaald voor de komende winter. Alvast een zorg minder dus. Neemt niet weg dat de modelbouwverenging nog een zorg heeft van andere aard. Om ook in de toekomst kinderen een leuke middag op de trein te kunnen bezorgen, moeten die treinen wel blijven rijden. En daar heb je dan weer mankracht voor nodig. Stoomgroep West is op zoek naar nieuwe leden.

Door Harry Oosterveen

Momenteel draait de vereniging op 63 onbetaalde krachten die met liefde de treinen laten rijden over de buitenbanen in een hoekje van het Zuiderpark, ze onderhouden of restaureren, of knippen doodgewoon de kaartjes. Zo gaat het al sinds 1975, het oprichtingsjaar, en sinds de eerste locomotief reed, de Wielewaal. “We begonnen destijds met een ronde spoorbaan daar, bij het station”, wijst Troy Twisk, secretaris en chef werkplaats, vanuit de door leden gebouwde kantine naar buiten. “Later werd het een 8-je. Er kwam een binnenbaan bij en in 2005 de 800 meter lange Parkbaan. Allemaal 7 ¼ breed en bij elkaar 2 kilometer aan spoor.”“Bij elkaar kunnen we vier à vijf trajecten rijden”, zegt voorzitter Geert Wessels, die erbij komt zitten. 

Groot onderhoud

Beiden vinden Stoomgroep West Zuiderpark een levendige vereniging. Er gebeurt dan ook van alles, ook nu de treinen op stal staan. “Buiten bijvoorbeeld is een lid bezig met nieuwe spoorbomen zagen”, vertelt Twisk. “In de wintermaanden doen we groot onderhoud, gaan treinen in en uit elkaar, vervangen we de lagers. We hebben een goedlopende club waar we zoveel mogelijk zelf doen, zoals onderhoud van seinhuisjes, de baan en het reguliere schoonmaakwerk. We onderhouden ook zelf het groen op ons terrein.” 

Sommige leden, waartussen echte vaklui zitten, worden ouder of hebben geen tijd meer

Al dat vrijwilligerswerk wordt wel minder, ziet Twisk al een tijdje. “En dat terwijl we omkomen in het werk, vooral zomers. Sommige leden, waartussen echte vaklui zitten, worden ouder of hebben geen tijd meer.” “Waar we behoefte aan hebben zijn niet alleen technische mensen, maar ook nieuwe leden die de kassa bestieren en het groen willen beheren. Want we hebben onze handen vol aan al het snoeiwerk”, valt Wessels bij. “Techneuten hebben we altijd nodig. Mensen die zich aanmelden kunnen hier alles leren wat ze willen.”

Cursussen

Belangrijk is dat je onder de mensen komt als je lid wordt bij Stoomgroep West. “We worden in de zomermaanden druk bezocht op de woensdag en zondag en onze rijdagen in de zomervakantie.” Te leren valt er genoeg bij de modelbouwvereniging, ook als je machinist wilt worden middels een stoomcursus en een diploma theorie en praktijk of aan een van de drie draaibanken wilt werken. “En dan is er nog de gezelligheid onder elkaar”, zegt Twisk. “Het belangrijkste is dat je enthousiasme meeneemt. Heb je twee linkerhanden? Geen probleem, we kunnen altijd kaartjesknippers gebruiken.” “Op een dag waarop we open zijn, is het qua personeel net aan”, aldus voorzitter Wessels. “Alleen al voor de Parkbaan hebben we vier man nodig. Om de wissels en de seinen te bedienen, de trein te laten rijden. En dan is er nog de conducteur.” 

Hecht team

Om de komende jaren alles rijdend te houden, heeft Stoomgroep West zeker 15 man extra nodig. Troy Twisk: “Onze leden kunnen op een drukke rijdag geen pauze nemen omdat er geen personeel is dat hun dienst overneemt. Op termijn kan het tekort leiden tot het einde van de vereniging, maar nu hebben we nog geen echte problemen. Maar die kunnen we wel gaan krijgen. Als je lid wilt worden, stuur dan een mail naar info@stoomgroepwest.nl. Je komt hier goed terecht. We hebben een hecht team, het is net een familie.”