Staatssecretaris Alexandra van Huffelen op bezoek in bibliotheek Transvaal

Algemeen
Staatssecretaris Alexandra van Huffelen sprak tijdens haar bezoek met bezoekers, medewerkers en vrijwilligers.
Staatssecretaris Alexandra van Huffelen sprak tijdens haar bezoek met bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. (Foto: Valerie Kuypers)

Staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Koninkrijksrelaties en Digitalisering bracht woensdag 7 december een werkbezoek aan het informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in bibliotheek in Transvaalkwartier.  Van Huffelen sprak tijdens haar bezoek met bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. 

Van DigiD aanvragen tot problemen met de energietoeslag. De IDO’s voorzien duidelijk in een behoefte. In 2022 zijn er aan de negen IDO-balies bij Bibliotheek Den Haag al bijna 3000 hulpvragen behandeld. Daarvan zijn er ruim 750 mensen geholpen in het Transvaalkwartier. Bij de IDO-balies kloppen mensen aan die niet zo digitaal vaardig zijn of moeite hebben met de Nederlandse taal, of mensen die hulp kunnen gebruiken bij het vinden van hun weg binnen de overheid. Bij elkaar is er wekelijks 82 uur spreekuur.  IDO Transvaalkwartier, gestart in december 2021, is elke maandag-, woensdag- en vrijdagochtend geopend. 

Dat IDO Transvaalkwartier inmiddels onmisbaar is in de wijk laat ook het verhaal van meneer Winterkamp zien. Zijn schoonzus van 90 ligt in het ziekenhuis en om haar medische zaken te kunnen regelen, heeft hij een DigiD nodig. Helaas lukt het aanvragen niet. Douwe (22) is IDO-vrijwilliger in zijn tussenjaar van het studeren, en helpt hem graag op weg: “Ik ben blij dat ik meneer Winterkamp mag helpen, zodat hij en zijn vrouw goed voor hun familielid kunnen zorgen. Ik vind het werk verrijkend, of het nu gaat om het helpen van iemand met een huurconflict, problemen met de energietoeslag, mensen die Wmo willen aanvragen of een DigiD, zoals meneer Winterkamp.” De bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers die betrokken zijn bij IDO krijgen trainingen, onder andere een IDO-vaardigheidstraining, en leren ook hoe om te gaan met de privacy en de gevoelige gegevens van de bezoekers.

Vertrouwde plek

Van Huffelen kreeg tijdens haar bezoek een rondleiding door de bibliotheek. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid werd de ze bijgepraat over de dienstverlening. Ze benadrukte het belang van een vertrouwde plek in de wijk voor laagdrempelige digitale ondersteuning: “De bibliotheek is een plek waar mensen graag en makkelijk binnenkomen. Waar we de bibliotheek vroeger vooral kenden als een plek om boeken te lenen, is het tegenwoordig veel meer dan dat. Het is óók de plek om bijvoorbeeld de taal te leren of computerles te krijgen. Aan de IDO-balie nemen medewerkers en vrijwilligers echt de tijd voor mensen en gaan rustig met de bezoeker kijken wat er moet gebeuren en hoe dat geregeld kan worden.”

Kloof dichten

De IDO-balies zijn onderdeel van de missie van Bibliotheek Den Haag om te ondersteunen op het gebied van basisvaardigheden en de burger te helpen bij overheidsdienstverlening, om zich goed te kunnen redden in de maatschappij.  De kloof tussen digitaal vaardigen en niet-digitaal vaardigen, tussen geletterden en niet-geletterden wordt in onze gedigitaliseerde samenleving steeds groter. Bibliotheek Den Haag helpt deze kloof te verkleinen door kennis en informatie op een laagdrempelige manier ter beschikking te stellen. Met onder andere Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), Klik & Tik (het programma om digitale vaardigheden eigen te maken), Taal in de bibliotheek en een ruim aanbod aan cursussen. “We zijn er voor iedereen. De bibliotheek is bekend en vertrouwd, en bewoners van de wijk lopen er graag binnen voor informatie, advies en zelfontwikkeling” vertelt directeur Sam Hermans. “We zien bij de IDO-balies écht wat er leeft in de maatschappij: in corona-tijd hielpen we bijvoorbeeld veel mensen met het installeren van de corona-app en het maken van een afspraak voor vaccinatie of testen. Nu komen er veel vragen over de energietoeslag binnen.”

Warm doorverwijzen

Nanine Kleijn, coördinator van de IDO’s bij Bibliotheek Den Haag benadrukt de aanpak: “ Als het lukt, helpen we de klant op weg om zelf tot een oplossing te komen. We zoeken samen informatie op internet bijvoorbeeld, of verwijzen naar de juiste website. Mocht dat niet voldoende zijn, dan gaan we samen met de bezoeker op zoek naar de organisatie die van dienst kan zijn. We nemen contact op met die instantie om een afspraak te maken voor de bezoeker. De IDO-balies hebben veel samenwerking met andere organisaties in de stad. Warm doorverwijzen noemen we dat.”

Als er een achterliggende behoefte is aan taalontwikkeling of verbeteren van digitale vaardigheden, attenderen de IDO-balies de bezoeker op de digi-cursussen of activiteiten op het gebied van taalvaardigheid, zoals het Taalhuis.