Commissie Loosduinen: ‘Invoering betaald parkeren is in strijd met gemaakte afspraken’

Algemeen
Volgens Pjer Wijsman is in Loosduinen in veel straten geen parkeerprobleem. Hij begrijpt dan ook niet waarom betaald parkeren wordt ingevoerd.
Volgens Pjer Wijsman is in Loosduinen in veel straten geen parkeerprobleem. Hij begrijpt dan ook niet waarom betaald parkeren wordt ingevoerd. (Foto: Ankie Driessen)

“Betaald parkeren is volgens de coalitieovereenkomst ook in Loosduinen een feit. Omdat het betaald parkeren zonder overleg wordt ingevoerd, kunnen de bewoners nu alleen nog invloed uitoefenen als zij zich veelvuldig laten horen via de wijkberaden of bij de commissie Loosduinen. Dan kan een vuist worden gemaakt tegen de voorgenomen maatregel en kan de gemeenteraad wellicht nog op andere gedachten worden gebracht”, zegt Pjer Wijsman, voorzitter van de commissie Loosduinen.

Door Ankie Driessen

“Het is volstrekt onduidelijk waarom in het coalitieakkoord staat dat in vrijwel alle Haagse wijken betaald parkeren wordt ingevoerd. De afspraak was dat de bewoners zelf zouden aangeven als de druk op straat te groot werd waardoor betaald parkeren noodzakelijk werd. Dit zou gebeuren als 95% van de bewoners die noodzaak aangaf. In Loosduinen is er in veel straten geen parkeerprobleem. Nu wordt zonder onderzoek aan die afspraak voorbij gegaan en gaat iedere bewoner met een auto binnenkort fors betalen om te kunnen parkeren. De parkeergarages staan vaak voor de helft ongebruikt dus daar zit bijvoorbeeld ook nog speling in. De overheid zegt dat participatie met de bewoners belangrijk is maar voert dit in de praktijk niet uit”, vindt Wijsman.

Geen geringe bedragen

Het zijn overigens geen geringe bedragen die de gemeente gaat heffen. Een parkeervergunning kost jaarlijks 90 euro. Een tweede autovergunning kost ruim 300 euro en een derde auto zelfs jaarlijks ruim 600 euro. Voor een bezoekersvergunning moet ook flink geld op tafel worden gelegd. De bestaande vergunningen gaan met 50% omhoog en de parkeertarieven waar via de palen wordt betaald, worden fors opgeschroefd waardoor soms 6,50 euro moet worden betaald voor een uurtje parkeren.

Bewoners willen hun auto best laten staan, maar er is geen alternatief

Volgens Wijsman betekent dit echter niet dat je dan per se makkelijker een parkeerplaats zal vinden. “Als je echt af wil van het teveel aantal auto’s in bepaalde wijken of in het centrum, maak het openbaar vervoer dan toegankelijker en zelfs gratis. In bepaalde Europese steden werkt dit beleid prima. Bewoners willen hun auto trouwens best laten staan of wegdoen maar er is geen alternatief. Nu wordt het ov vaak deels wegbezuinigd waardoor vooral ouderen de dupe zijn. Leg je het accent op beter ov dan zijn ook geen dure tunnels of wegen van miljoenen euro’s nodig voor het toenemende autoverkeer. Richt je op het ov en het fietsverkeer. Dat heeft toekomst”, meent Wijsman.

De argumentatie van deze eventuele invoering in de hele stad ontgaat Wijsman. “Het coalitieakkoord meldt dat de opbrengsten van deze parkeergelden ten goede zullen komen aan verbetering van de mobiliteit. Als je leest dat bepaalde rijkere delen van de stad als Vroondaal, Ypenburg, Wateringse Veld en Leidschenveen in het akkoord worden ontzien klopt die argumentatie niet. Juist in genoemde wijken staan per huis meer auto’s voor de deur dus dat zou extra inkomsten kunnen opleveren”, aldus Wijsman. Elders in het akkoord staat dat het geld van de parkeerheffing nodig is om de armoede in de gemeente te bestrijden.

Sportverenigingen

Ook de sportverenigingen hebben al laten weten heel ongelukkig te zijn met het nieuwe parkeerbeleid. Ook bij die locaties zou betaald parkeren worden ingesteld. “De verenigingen hebben het vooral na de coronatijd al moeilijk om zich financieel te bedruipen. Als nog meer sporters het straks laten afweten omdat ze voor een avond sporten hoge parkeertarieven moeten betalen, vrezen veel sportverengingen voor hun voortbestaan”, zo weet Wijsman.