Amateurorkest brengt bijzonder muziekstuk ten gehore in Lutherse kerk

Cultuur
Het Haagse strijkorkest speelt het gevonden werk van Bob van der Wel zaterdag in de Lutherse kerk aan de Lutherse Burgwal 7 in de binnenstad van Den Haag.
Het Haagse strijkorkest speelt het gevonden werk van Bob van der Wel zaterdag in de Lutherse kerk aan de Lutherse Burgwal 7 in de binnenstad van Den Haag. (Foto: Collegium Musicum Haganum)

In de Lutherse kerk in Den Haag staat zaterdagavond een bijzonder muziekstuk op het programma van het amateurorkest Collegium Musicum Haganum. Het is een originele compositie van Bob van der Wel (1912-2002) uit Schiedam.

Door Kor Kegel

Tanja Gellweiler-Woeltjes spreekt van een bijzondere ontdekking. Zij is secretaris van het Haagse strijkorkest, dat twintig leden telt. Onlangs verhuisde de muziekbibliotheek van het orkest naar een nieuwe locatie en bij het ordenen van de stukken werd een handgeschreven compositie ontdekt, ‘Vier miniaturen voor Kamerorkest’. Het leek speciaal geschreven te zijn voor het Symphonisch Kamerorkest.

Recensie

Vrijwilligers van Haganum togen naar het gemeentearchief van Schiedam om te kijken of er meer informatie te vergaren was. Dat bleek het geval. Het archief beschikte over een onthullend artikel in het Rotterdamsch Parool/De Schiedammer Courant van maandag 5 februari 1962. Het betrof een recensie van een concert de zondagavond ervoor in het Stedelijk Museum Schiedam.

Het Parool schrijft dat de Schiedammers onder het publiek aangenaam verrast zouden zijn door het muziekstuk van hun stadgenoot Bob van der Wel. “Het bleken probleemloze toonschetsjes die ons soms herinnerden aan de stijl van de Engelsman Vaughan Williams,” schrijft de recensent, die in de journalistieke cultuur van die tijd niet zijn naam bij het artikel mocht vermelden.

Weemoed

Ralph Vaughan Williams (1872-1958) was een Britse symfonist die een scala aan stemmingen liet horen, van uitbundig tot verstild, hartstochtelijk en mysterieus, en wars van de Duitse dominantie in de muzikale cultuur.

De vergelijking met het werk van Bob van der Wel is ver gezocht. Jaap Stotijn (1891-1970), de tweede dirigent van het in het najaar van 1961 opgerichte Symfonisch Kamerorkest, was vooral getroffen door de weemoed in de derde miniatuur, volstrekt uniek.

Autodidact

Bob van der Wel was in de culturele wereld van Schiedam een uitgesproken kunstliefhebber – geruime tijd bestuurslid van de Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum Schiedam – en op muzikaal gebied een autodidact.

Hij componeerde voor het Rijnmond Kwartet en was leider van het kamermuziekgezelschap Intertexta.

Tanja Gellweiler-Woeltjes zegt dat de vondst van het muziekstuk meer inzicht heeft gegeven in de ontstaansgeschiedenis van het Collegium Musicum Haganum.

Het amateurorkest wist niet veel meer dan dat het in de jaren zestig voortkwam uit een strijkkwartet en dat de statuten in 1969 zijn opgesteld. Het lijkt er dankzij het archiefonderzoek op dat het Symfonisch Strijkorkest de voorganger was. “Helemaal zeker weten we het niet, maar dichterbij ons ontstaan zijn we nog niet eerder gekomen. Heel erg leuk dus,” zegt ze.

Wie de vier teruggevonden miniaturen van Bob van der Wel uit Schiedam wil beluisteren, kan zaterdagavond (2 december) om 20.15 uur terecht in de Lutherse Kerk aan de Lutherse Burgwal 7 in Den Haag. Het orkest speelt daar onder leiding van Paulus van Kruijsen naast dit stuk ook nog de bekende Abdelazar Suite van Purcell, een concerto grosso van Bloch en het dubbelconcert van Bach voor twee violen. Eén van de solisten daarvan, Meike Gellweiler, speelde in maart van dit jaar de Romanze in F van Beethoven solo bij het Youth Talent Orchestra onder leiding van de internationaal befaamde dirigent en altviooldocent Mikhail Zemtsov.

“Bob schreef echt heel leuke muziek. Leuk dat er weer iets van hem uitgevoerd wordt,” zegt Ank Hartendorp, die met Bob van der Wel in Intertexta speelde.

Zaterdagochtend speelt het strijkorkest hetzelfde programma in het woon- en behandelcentrum Huis Nebo nabij de Haagse Hout.