Wat betekent de miljardeninvestering in OV en woningbouw voor Den Haag?

Nieuws
Bijna 10.000 woningen kunnen versneld gebouwd gaan worden in Den Haag.
Bijna 10.000 woningen kunnen versneld gebouwd gaan worden in Den Haag. (Foto: Pixabay)

Om verkeersinfarcten en eindeloos fileleed te voorkomen, wordt er €4,8 miljard gestoken in een betere bereikbaarheid in Zuid-Holland. Dat hebben het Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam besloten. In en rond Den Haag en Rotterdam wordt er een hoop verbeterd aan stations en wegen.

Voor Den Haag betekent de miljardeninvestering onder andere dat er nu groen licht is voor een snelle OV-verbinding over de Binckhorst. Kabinet en gemeente Den Haag investeren samen met regiopartners, MRDH, provincie Zuid-Holland en gemeente Leidschendam-Voorburg een bedrag van bijna 600 miljoen in deze tramverbinding van Den Haag Centraal over de Binckhorst richting Rijswijk en Delft. De verbinding loopt via de Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg en vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Het doel is om in 2023 dit voorgenomen voorkeursbesluit voor te leggen aan de raden van Den Haag, en de regionale partners, voor definitieve vaststelling.

Woningen

De OV-verbinding maakt straks de bouw van zeker 35.000 woningen hier mogelijk. Daarnaast komt er bijna 80 miljoen van het Rijk om versneld en bereikbaar bouwen in Laakhavens, Binckhorst en Zuidwest mogelijk te maken en kan het station Laan van NOI voor tientallen miljoenen op de schop. 

Autoluwe stadswijk

Wethouder Robert van Asten, Stedelijke Ontwikkeling: “Het CID en de Binckhorst is het economische hart van de Haagse regio met een groot regionaal en nationaal belang. We creëren hier een nieuwe autoluwe stadswijk waarin lopen, fietsen en openbaar vervoer centraal staan en mensen makkelijk kunnen komen en fijn kunnen wonen en werken. De groei van de regio en onze stad zorgt er voor dat de druk op de woningmarkt en op het openbaar vervoer verder toeneemt. Meer woningen betekent meer reizigers. Hoogwaardig openbaar vervoer is hier absoluut een voorwaarde. Ik ben dan ook heel blij dat we samen met het rijk en regio een mega miljoenen bedrag investeren in de combinatie van woningbouw en betere bereikbaarheid van onze stad en regio.”

Oude Lijn – Station Laan van NOI

Verder heeft het Rijk besloten om gezamenlijk met de regiopartners te werken aan de verkenning van de zogenoemde Oude Lijn. Dit is het spoor tussen Leiden Centraal en Dordrecht. Door de toenemende verstedelijking groeit het aantal reizigers. Om die snel en comfortabel te blijven vervoeren is beter, frequenter hoogwaardig OV nodig, en moeten bestaande stations verbeterd worden. Dit betekent dat ook Laan van NOI op de schop gaat. Er wordt 90 miljoen uitgetrokken om een volwaardige OV-knoop en mobiliteitshub voor OV, fiets en deelmobiliteit, met sterk verbeterde overstap- en transfervoorzieningen, te realiseren.

Versneld bouwen

Den Haag ontvangt een financiële bijdrage van bijna 80 miljoen van het rijk voor mobiliteitsmaatregelen voor Laakhavens, Binckhorst en Zuidwest, waardoor bijna 10.000 woningen versneld gebouwd kunnen gaan worden. De maatregelen variëren, van mobiliteitshubs tot fietspaden en ontsluitingswegen.


Het Rijk heeft in totaal € 1,5 miljard gereserveerd voor de versnelde ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties binnen heel Nederland. Gemeenten konden hiervoor een aanvraag indienen, waarbij ze moesten aantonen dat de woningbouw op deze locaties binnen 5 jaar zou starten.

Mobiliteitspakket Binckhorst

Tot slot reserveert het Rijk reserveert middelen voor een aanvullend mobiliteitspakket Binckhorst. De bijdrage van het Rijk is € 59 miljoen. In de komende periode werken Rijk en regio aan de uitwerking van dit mobiliteitspakket.