Red je bedrijfsreputatie door issuemanagement

Partnerbijdrage
Afbeelding
(Foto: PR)

Hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is, maak een klein foutje en je hebt kans om grote reputatieschade op te lopen. Dat komt mede door het digitale tijdperk. Alles wat je niet goed doet als bedrijf kan binnen enkele minuten via het internet je bedrijf in een negatief daglicht zetten.

En dan zie je het imperium waar je al die jaren aan hebt gebouwd instorten. Dat wil je natuurlijk niet, maar gelukkig is daar een oplossing voor. Door het inzetten van issuemanagement kun je als bedrijf professioneel omgaan met issues. En daarnaast ook voorbereid zijn op issues in je omgeving en de toekomst. Want je wilt immers niet met je bedrijf voor verrassingen komen te staan.

Wat is issuemanagement?

Issues managen oftewel issuemanagement is het professioneel omgaan met issues en (maatschappelijke) gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf en diens omgeving. Er zijn twee componenten essentieel. Zowel goede communicatie als een omgevingsanalyse, zeker als je wilt starten met issuemanagement. Door de grote invloed van digitale media is communicatie belangrijker dan ooit. Het kan je bedrijf maken of breken. Dat betekent dat er goed nagedacht moet worden over de manier waarop je als bedrijf communiceert. Wil je als bedrijf een goede reputatie opbouwen met behulp van communicatie? Maak dan een communicatiestrategie. Dit is een document waarin staat beschreven wat je als bedrijf wil uitdragen met je communicatie en hoe je dit gaat waarmaken. Ten tweede is het belangrijk om te starten met een analyse van de omgeving. Dit doe je door een uitgebreid onderzoek naar alle relevante kansen en bedreigingen in de omgeving. Met als doel dat je bent voorbereid op wat er gaat komen en weet waar je je als bedrijf in het landschap bevindt.

Is issuemanagement écht nodig?

Wil jij je bedrijf waar je jaren hard aan hebt gewerkt behoeden voor stomme fouten? Dan heb je issuemanagement nodig. Een klein foutje kan zorgen voor grote gevolgen en grote reputatieschade. Wil je goed voorbereid zijn op de toekomst en weten wat er speelt? Dan zul je issues moeten managen. Kort gezegd; loop je vooruit op de feiten of achter de feiten aan? En bij voorkeur maak je de issues inzichtelijk, zodat je een issue kunt sturen en het past bij de boodschap die de organisatie uit wil dragen. Daarmee voorkom je niet alleen problemen, je zorgt dat je als bedrijf betrokken overkomt en in een positief daglicht blijft staan.


Wanneer zet je issuemanagement in?

Issuemanagement wordt ingezet in bedrijven die waarde hechten aan public affairs. Public affairs en issue management hangen vrijwel samen. Public affairs houdt in dat je als bedrijf helder krijgt welke organisaties, overheidsinstellingen en andere belanghebbenden actief zijn bij een issue/gebeurtenis. Het in kaart brengen van deze 3 onderdelen noemen we stakeholdermanagement. Daarnaast heb je issuemanagement; waarmee je de visies op een onderwerp en de argumentatie analyseert. Zodat je als bedrijf je beleid en je maatschappelijke positie mogelijk kunt beïnvloeden. Je kunt issuemanagement dan ook inzetten wanneer je je public affairs strategie aan het opstellen bent of tijdens de uitvoering ervan. Het is namelijk zowel op het gebied van public affairs als issuemanagement van belang om doorlopend te monitoren hoe een issue zich ontwikkelt.

Mijn bedrijf heeft reputatieschade geleden, heeft het nog zin?

Is het kwaad al geschied? Het is nooit te laat om je reputatieschade te beperken en of te herstellen. Echter zet je issuemanagement niet in om meteen te acteren, dit doe je met crisiscommunicatie. Met crisiscommunicatie zorg je ervoor dat de reputatieschade van je bedrijf zoveel mogelijk wordt beperkt. Eigenlijk maakt het bedrijf dus eerst een fout en herstel je de fout door de schade zoveel mogelijk te beperken. Issuemanagement volgt daarna. Wanneer de reputatie weer opgebouwd wordt en je als bedrijf fouten in de toekomst wilt voorkomen. Dat kun je doen door te starten met issuemanagement inzetten. Begin met een omgevingsanalyse, communicatie strategie en zorg dat je de ontwikkelingen van issues altijd blijft monitoren.