Achter de coulissen bij Theater de Kampanje - een interview met theaterdirecteur Arjaen Kersten

Cultuur
Directeur Arjaen Kersten
Directeur Arjaen Kersten (Foto: Foto Pers Bureau Dasbach)

DEN HELDER - De Kampanje is een prachtig monumentaal pand waar erfgoed en cultuur elkaar ontmoeten. Het is meer dan alleen een schouwburg. Naast theatervoorstellingen worden er ook andere sociale en commerciële activiteiten georganiseerd zoals concerten, (food)festivals, muziekavonden en meer. Het pand waarin het theater is gevestigd diende vroeger als scheeps- en onderhoudswerf van de Marine, dit is nog altijd terug te zien in het monument. Directeur Arjaen Kersten vertelt hier graag meer over.

Door: Oesha van Dijk

Arjaen: “Zeven jaar geleden ben ik begonnen bij de Kampanje, toen was alles nieuw en spannend. We hebben met man en macht gewerkt om het theater precies zo te krijgen als wij willen. De Kampanje is geen traditionele schouwburg. Wat dit theater zo bijzonder maakt, is dat wij alles in eigen beheer hebben. Daarnaast is ons pand een unieke plek met veel reuring eromheen. We laten de geschiedenis van deze oude werf zien door middel van beelden langs de wanden in de foyer. Voor iedereen die echt geïnteresseerd is kunnen we rondleidingen organiseren. Het unieke karakter van de Kampanje spreekt ook onze zakelijke klanten aan die een ruimte nodig hebben om te vergaderen, hun personeelsfeest te vieren of een congres te houden.“

‘Geen traditionele schouwburg’

Wat mag wél?

Arjaen vervolgt: “2019 was voor wat betreft bezoekersaantallen het mooiste jaar voor de Kampanje. Daar kwam een einde aan toen ik op 12 maart 2020 een telefoontje kreeg. Aan de andere kant van de lijn werd mij verteld dat de voorstelling op die avond niet doorging vanwege corona. Toen dacht ik nog: ‘ach, dit zal vast een paar weken duren en daarna gaan we weer vrolijk verder’. 

Helaas, dat was niet zo. Daarna volgde een spannende tijd omdat we zoveel niet mochten van de overheid. Toen we door hadden dat corona niet snel voorbij zou gaan zijn we de dingen anders gaan benaderen. Wat mag wél? Toen kwamen we met nieuwe initiatieven zoals voorstellingen buiten en met genoeg afstand tussen het publiek. Het gebouw en de omgeving lenen zich daar goed voor. We hebben geprobeerd om weerbaar te blijven en onze medewerkers bij elkaar te houden. De landelijke steun kwam goed van pas, zo zijn we overeind gebleven. We zijn ook dankbaar dat de gemeente altijd een luisterend oor heeft geboden en heeft geholpen waar dat mogelijk was.”

‘Ach, dit zal vast een paar weken duren en daarna gaan we weer vrolijk verder’

Inflatie 

“Na corona hebben we een plan gemaakt om weer op het niveau van 2019 te komen. Inmiddels zijn we goed op weg maar we zijn er nog niet. Het is moeilijk te voorspellen wanneer we weer als vanouds draaien. We zien alleen wel dat de theaterbezoekers voor ‘safe’ gaan en vooral voor de bekende namen kiezen terwijl we vinden dat nieuwe jonge en onbekende artiesten ook de kans moeten krijgen om op het toneel te staan. Door middel van marketing proberen we flink onder de aandacht te blijven.”

Kersten vervolgt: “Helaas is er meer aan de hand, we hebben allemaal last van de inflatie door de oorlog in Oekraïne. Er is misschien wat minder geld over om naar het theater te gaan. Gelukkig zijn we niet helemaal ontevreden over hoe het nu gaat. We zijn alweer bezig met het theaterseizoen 23/24 en dat gaat voorspoedig. We zijn vol vertrouwen dat het allemaal goed komt en doen we met elkaar onze uiterste best theaterbezoek betaalbaar te houden.”

Theaterkrant

Deze editie van het Helders Nieuwsblad bevat de theaterkrant. Directeur Arjaen Kersten hoopt dat deze bijlage iedere lezer inspireert om naar een voorstelling te komen. “Een paar leuke voorbeelden van voorstellingen in december zijn; Freek de Jonge met De Schreef, welke erg goed ontvangen is door de landelijke pers, The New London Chorale, een mooi concert met vocale hoogtepunten en cabaretier Guido Weijers komt langs. Verder hebben we ook nog een knotsgekke oliebollenquiz en een uitverkocht Christmas Diner. Alles is in Winter Wonderland aangekleed en je dineert op het toneel waar de acteurs ook gewoon door de zaal heenlopen. Komend weekend komt de kerstmarkt WinterDromen ook nog voorbij, kortom: er komen genoeg leuke dingen aan!”

Tekst gaat door onder de foto


(Foto: Pers Bureau Dasbach)

Reilen en zeilen

Elke dag is anders in De Kampanje. Arjaen Kersten vertelt er graag meer over: “Het werken in een theater brengt echt dynamiek met zich mee. We boeken voorstellingen lang van tevoren en daarna proberen we zoveel mogelijk mensen in de zaal te krijgen. Op de dag van de voorstelling komt eerst de technische ploeg binnen met het decor, het licht en alles wat bij de voorstelling hoort. Het podium wordt opgebouwd en aan het einde van de dag staat alles op z’n plek. Als de artiest is gearriveerd wordt de soundcheck gedaan en daarna is het rond 17.00 uur tijd voor pauze en om wat te eten. Rond 19.00 uur wordt alles gereed gemaakt om de gasten te ontvangen. De artiest zit dan backstage in de make-up en rond kwart voor acht gaan de deuren open en druppelt de zaal vol. We hebben een cue en dat heet ‘vijf minuten voor aanvang’ en dan moet iedereen op scherp staan. Ik ga dan vaak ook zelf in de zaal zitten en dan kan het grote genieten eindelijk beginnen! In de pauze en na afloop maak ik graag een praatje met de bezoekers. Ik wil graag weten wat ze ervan vinden en de complimenten breng ik dan ook graag over op de artiest. Voorstellingen in het theater zijn echt een avondje uit, dit gevoel willen we dan ook graag overbrengen. Je kunt van tevoren een hapje eten in ons restaurant Stoom en zo maak je er een complete ervaring van.“

Bizarre kleedkamereisen, zoals een schaaltje M&M’s zonder de groene variant

In de kleedkamer

Natuurlijk wil de redactie ook graag weten of er artiesten zijn met bizarre kleedkamereisen, zoals Mariah Carey, die in de jaren negentig bij elk concert een schaaltje M&M’s eiste, waar de groene exemplaren handmatig uit verwijderd moesten worden. “Dit soort taferelen hebben we eigenlijk niet meegemaakt, bekende Nederlanders zijn ook gewoon normale mensen,“ lacht Arjaen. “Sommige artiesten willen een speciaal drankje, of een specifiek whiskymerk, maar dat is niet erg. Er zijn ook kunstenaars die een koffertje meenemen met persoonlijke items zoals foto’s van familie, ze zijn vaak weg van huis en hierdoor krijgen ze toch een warm thuisgevoel in de kleedkamer. 

We hebben ook wel doorgewinterde performers gezien die nog steeds plankenkoorts hebben. Dan gaan ze in de middag tussen het decor een kopje koffie of thee drinken om het allemaal even ´eigen´ te maken. Of ze lopen even een rondje door de stad en/of laten een masseur komen. Het kan allemaal. De meeste artiesten zijn echt leuke mensen en gezellig in omgang. Tuurlijk, iedereen heeft z’n dag weleens niet of er gaat iets kapot vlak voor de voorstelling. Tja, dan worden ze een tikkeltje nerveus, maar 99 van de 100 keer is het gewoon gezellig achter de schermen.” 

Het leven van een theaterdirecteur

Kersten besluit: “Als directeur en theaterliefhebber bezoek ik zelf ook vaak het theater. Ik ga zowel naar de Kampanje als naar andere schouwburgen, bijvoorbeeld als er premières zijn. Het theaterleven is een klein wereldje en daar doe ik actief in mee. Voorstellingen scouten is ook een van mijn bezigheden. Soms zie je iets leuks en dan ga je kijken of het ook geschikt is voor het publiek in Den Helder. Ik ben een aantal keren per week in het theater te vinden. Zelf kan ik genieten van een ontspannen muziekavond en goede toneelstukken. Ik ben best wel breed geïnteresseerd, er is niks dat ik niet leuk vind.“

Iemand blij maken met een avondje theater? Bij Theater de Kampanje is een Podium Cadeaukaart te koop. Want juist in deze tijd is het zo waardevol om een cadeau te krijgen en uit te kijken naar een mooie avond uit. De Podium Cadeaukaart kan ook worden besteed bij restaurant Stoom.

Afbeelding