Gemeente wil doorstroming Oosttangent verbeteren

Algemeen
Rotonde bij de Dijk van Kyoto/Lotte Beesedijk.
Rotonde bij de Dijk van Kyoto/Lotte Beesedijk. (Foto: Theo Annes)

HEERHUGOWAARD - Om de doorstroming van het verkeer op de Oosttangent te verbeteren stelt het college de raad voor om twee bestaande rotondes om te bouwen tot zogeheten gedeeltelijke turborotondes. Het gaat om de rotondes Oosttangent-Dijk van Kyoto/Lotte Beesedijk en Oosttangent-Haringvliet/West-Frieslandsingel. Hiermee zal de doorstroming van verkeer uit de richting Alkmaar in de avondspits verbeteren. Ook het openbaar vervoer profiteert hiervan en het huidige sluipverkeer door de aangrenzende wijken van de Oosttangent zal verminderen zo is de verwachting.

Met deze maatregelen geeft het college invulling aan de Raadsagenda 2018-2022 waarin verbetering van de doorstroming op de Oosttangent prioriteit heeft.

Het wordt steeds drukker op de Oosttangent: nieuwbouw in De Draai en Huygenhoek is daar mede oorzaak van. De Oosttangent kent vanaf de N508 tot de Krusemanlaan tien rotondes en drie voorrangspleinen. Vooral de rotondes Oosttangent-Dijk van Kyoto/Lotte Beesedijk en Oosttangent-Haringvliet/West-Frieslandsingel zijn obstakels voor de doorstroming, blijkt uit een onderzoek van het Bureau Goudappel Coffeng. Door deze rotondes om te bouwen tot gedeeltelijke turborotondes komt daarin verbetering. Deze rotondes krijgen twee rijstroken: één voor het doorgaande en het rechts afslaand verkeer en één voor het links afslaand verkeer. Zo komen er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voor. De tussenliggende rotondes kunnen de verkeersintensiteit nu en in de nabije toekomst wel aan.

Het is belangrijk ook nu te blijven investeren in onze bereikbaarheid en veiligheid. Streven is de werkzaamheden nog in 2020 starten. Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer gebruik blijven maken van de Oosttangent.