Cees Bood dealt met corona: ‘Veel leerlingen hebben juist sprong vooruit gemaakt, niet achteruit’

Algemeen
Cees Bood, al 25 jaar bevlogen directeur van het Jan Arentsz Langedijk.
Cees Bood, al 25 jaar bevlogen directeur van het Jan Arentsz Langedijk. (Foto: Theo Annes)

LANGEDIJK - Al 25 jaar is hij directeur van het Jan Arentsz in Zuid-Scharwoude, en heeft daarbij al heel wat meegemaakt. Maar zo’n crisis als deze, waarbij de school zo lang gesloten moest blijven, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Toch is hij niet onverdeeld negatief over de uitdagingen waar hij en het team van docenten nog dagelijks mee te maken hebben. “Het was en is ook ontzettend leerzaam. Voor iedereen!”

Op 1 april werd bekend dat het kabinet de maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen verlengde, voor de hele samenleving en dus ook voor het onderwijs. Terwijl de basisscholen weer gedeeltelijk mochten starten op 11 mei, was dit voor de VO scholen op 2 juni het geval, de dinsdag na Pinksteren. “Inmiddels zijn we ruim twee weken verder en begint het redelijk te wennen. We hebben vooraf overal over nagedacht, en rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s. Binnen de school is de routing zo aangegeven dat niemand in nauw contact komt met elkaar, en ook bij het betreden en verlaten van het lokaal is dit het geval. We kunnen hierdoor weliswaar geen volledige schooldagen organiseren, dat kan niet met zo veel leerlingen die overal in en uit lopen, maar inmiddels zijn de leerlingen zo gewend aan het thuiswerken dat dit voor de meesten geen probleem meer is.”

Voor de eindexamenkandidaten was alles anders. “Dat ze vooral thuis moesten studeren en minder les hadden op school, is voor examenkandidaten niks nieuws. De examens zelf konden gelukkig ook gewoon op school worden afgelegd, die adrenaline is vaak wel zo lekker. Maar de ontlading daarna, van het gebeld worden en vervolgens een groot feest vieren, tja. Dat zal allemaal even moeten worden uitgesteld, net als een feestelijke diploma uitreiking. Wij hebben op deze school echter een reputatie hoog te houden op dat gebied, dus daar bedenken we echt nog wel wat op”, lacht de directeur.

Hoe strak alles binnen de school is georganiseerd, hoe lastig dat is zodra de leerlingen op het schoolplein staan. “Het is zó logisch, maar het kan natuurlijk niet. Zodra de leerlingen de school verlaten, kruipen ze allemaal bij elkaar. Dat maakt meteen duidelijk dat de coronacrisis een groot gat in de sociale ontwikkeling van deze groep heeft geslagen. Iedereen heeft het nu over de achterstand die leerlingen mogelijk op lopen, maar dat valt echt enorm mee. Ik zou het zelfs willen omkeren: veel leerlingen hebben juist een enorme sprong vooruit gemaakt! Juist door het thuiswerken, waarbij er geen ruis en afleiding was van klasgenoten. Waarbij er alle aandacht van de docenten was, die accuraat en snel reageerden wanneer er vragen waren. Maar het gemis aan sociale contacten vind ik zorgelijk. Omdat in deze leeftijdsgroep het imago wordt opgebouwd, je plek in de groep wordt gevormd. Met leeftijdsgenoten kun je lachen, dollen en successen vieren. Maar ook twijfels delen en verdriet. Wanneer dat wegvalt is dat niet goed.”

Toekomst

Voor de toekomst van het onderwijs vond Cees dit een leerzame periode. “Zowel de docenten als alle organisaties die zich met het onderwijs in Nederland bezighouden - tot de minister aan toe - hebben nu heel goed kunnen zien dat leren op afstand, met alle digitale mogelijkheden die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben, heel goed werkt. De combinatie van lessen op school, met online les thuis en begeleiding op afstand, is wat mij betreft een gouden zet voor het onderwijs van de toekomst.”

Cees Bood temidden van zijn leerlingen.