Examenleerlingen Johannes Bosco houden ‘gewoon’ les op school

Algemeen
Examenleerlingen van het Johannes Bosco houden ook tijdens de lockdown fysiek les op school.
Examenleerlingen van het Johannes Bosco houden ook tijdens de lockdown fysiek les op school. (Foto: Mike Bink)

HEERHUGOWAARD - Maandagavond was de mededeling van premier Rutte duidelijk: alle scholen gaan dicht tot 19 januari. Geen onderscheid tussen basis- en middelbaar onderwijs. “Het Johannes Bosco heeft zich prima voorbereid op het scenario dat er tóch een lockdown zou komen”, vertelt economiedocent Jack Keijzer. “Dat betekent dat leerlingen en docenten de online periode van twee weken aankunnen.”

De eerste reactie van velen was: twee weken extra thuis, met veel online werken. Maar gelukkig: examenkandidaten kunnen alles fysiek op school blijven volgen. Keijzer: “Heel belangrijk denk ik, zo aan de vooravond van hun eindexamen. Want, hoe mooi en goed het ook is dat we de mogelijkheid hebben om online les te geven, er gaat toch niets boven fysiek lesgeven. Je hebt betere hulpmiddelen tot je beschikking, ziet de kinderen bezig en herkent beter hoe een kind in zijn vel zit.” Want voor de examenleerlingen verandert er weinig; de lessen lichamelijke opvoeding vallen uit en her en der een keuzevak. Maar de AVO-vakken en de praktijkvakken zijn gewoon op school. Voor de derde klassen geldt dat alle AVO vakken online zijn en de praktijkvakken op school.

Relativeringsvermogen

Keijzer hoopt dat het na 19 januari weer normaal zal zijn. “Als wij met elkaar de RIVM-richtlijnen respecteren mogen wij toch hopen dat alles dan weer ‘gewoon’ zal zijn op de scholen. waardoor de derde klassen geen noemenswaardige achterstanden oplopen. Van de paniekreactie dat er vijf weken geen les kan zijn begrijp ik niet zoveel; immers, zo’n laatste schoolweek is toch altijd weer een week met een eigen karakter. Al is het wel jammer dat de kinderen deze moeten missen. En dan zijn er ook nog twee reguliere vakantieweken. Dan houden we feitelijk nog meer twee weken over. Enig relativeringsvermogen zou wat mij betreft passend zijn.”

Overigens blijven ook kwetsbare kinderen welkom op school. “Mentoren zullen heel goed weten over welke kinderen ik het heb. Een extra belletje, een extra videochat zal hen goed doen. En wie weet vragen wij hen gewoon naar school te komen voor extra uitleg of gewoon een persoonlijk praatje. Voor sommige kinderen is dat echt nodig.”

Dubbel gevoel

De scholieren hebben een dubbel gevoel bij de schoolsluiting. Jaimy (3e klas Basis): “Ik vind online les niet heel erg, maar soms is er in de les niet zoveel te doen en mag je gaan. Daardoor hebben wij minder les en dat is niet goed. Als de online lessen maar een paar weken duren vind ik het niet storend. Maar na een tijd wil ik wel weer naar school om iedereen weer te zien en weer normaal les te krijgen.” Ook Tristan (4e klas kader) mist zijn klasgenoten. “Op zich is het wel fijn niet op tijd wakker te hoeven worden om nog door de kou te fietsen, maar toch mis ik wel weer de mensen om mij heen en natuurlijk hebben we minder examentraining.” Ook Nick (4e klas kader) heeft geen problemen met online lessen. “Maar aan de andere kant is het beter dat de examenklassen gewoon naar school gaan, want dan krijg je meer lesstof binnen en dat is beter voor je examen.” Juliëtte (3e klas kader) vindt dat haar school het goed doet. “Ik vind alleen wel dat de mondkapjes- en de anderhalvemeterregel beter kunnen. Ik ben ook blij dat ik voor de herkansingstoetsen gewoon naar school kan. De onlinelessen zijn nu beter geregeld. Ik vind alleen jammer om thuis te zitten maar daar kan de school niet zo veel aan doen.”