IKC De Vaart en Bibliotheek Kennemerwaard enthousiast over pilot Samen DigiTAAL

Algemeen
Leerlingen van IKC De Vaart spelen educatieve spelletjes op de iPad.
Leerlingen van IKC De Vaart spelen educatieve spelletjes op de iPad. (Foto: Aangeleverd)

HEERHUGOWAARD – De kleuters op IKC De Vaart in Heerhugowaard hebben er al kennis mee gemaakt: het project Samen Digi-TAAL. Een bijzonder project, dat de school samen met Bibliotheek Kennemerwaard heeft opgepakt en dat kinderen op een speelse en laagdrempelige manier helpt om vaardiger te worden in de Nederlandse taal én om digitaal wegwijs te worden. Tijdens de eerste ouderbijeenkomst op school waren er al veel enthousiaste reacties van de ouders en inmiddels zijn er al veel blije reacties van de kinderen gehoord. Ook het team van de Vaart is enthousiast over het project en werkt ermee in de groep.

Taal is je kans om te groeien

Sinds het begin van dit schooljaar is De Vaart, in samenwerking met Bibliotheek Kennemerwaard, aan de slag gegaan met het project Samen Digi-TAAL. “Thuis spelenderwijs oefenen met taal is belangrijk voor de succesvolle taalontwikkeling van een kind, maar die mogelijkheid is niet voor iedereen vanzelfsprekend”, legt Jeanet Doodeman namens Bibliotheek Kennemerwaard uit. “Vanuit Samen Digi-TAAL krijgen ouders van kleuters in groep 1 en 2 een iPad in bruikleen. Met de speciaal geselecteerde leerzame apps op de iPad kunnen zij thuis, samen met hun kind, oefenen met taal. Kleuters kunnen op de iPad ook luisteren en kijken naar de digitale prenten- en voorleesboeken van Bereslim en de Voorleeshoek. Er komen regelmatig nieuwe spelletjes en digitale prentenboeken op de iPad. Het aanbod sluit aan bij het onderwerp waarmee in de groep wordt gewerkt; zo is de afgelopen tijd aangehaakt op de Kinderboekenweek-thema ‘Worden wat je wil’. 


In de vrolijke oranje tas zit behalve de iPad ook een leerzaam boek en een spelletje. - Foto: Aangeleverd

Oranje tas

De iPad zit in een vrolijke oranje tas, waarin tevens een bijpassend prenten- of zoekboek en een educatief spelletje zit. Jeanet: “Het is de bedoeling dat kinderen samen met hun ouders plezier beleven, maar vooral ook spelenderwijs veel nieuwe woorden leren. Ook kunnen ze leren wat je allemaal met een iPad kunt doen, al is het niet mogelijk om zelf te gaan surfen of apps te installeren – ze hebben de iPad immers in bruikleen. Ook in de klas wordt aandacht besteed aan de apps, het boek en het spel. Een leesconsulent van de bibliotheek is wekelijks een aantal uren op school aanwezig om ouders te helpen die met vragen zitten. Het aanbod aan apps kan tussentijds worden aangepast. We kunnen zien hoe vaak en hoe lang ouders en kinderen samen oefenen op de iPad en kunnen daarop inspelen. Tijdens bijeenkomsten krijgen ouders tips over wat ze nog meer kunnen doen om met hun kind te oefenen, bijvoorbeeld samen liedjes zingen en spelletjes doen en natuurlijk veel met elkaar praten. Dat alles om de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen.” 

Bewezen effectief

De methode is bewezen effectief; in Delft, waar het project al ruim anderhalf jaar loopt, zijn de effecten van de taalstimulering zichtbaar. Jeanet vindt het vooral heel waardevol dat jonge kinderen met Samen Digi-TAAL hun taalvaardigheid vergroten en samen met hun ouders leren omgaan met een digitale wereld. “Ouders kunnen hun kind beter helpen en zijn meer betrokken bij het onderwijs. Werken met de  educatieve apps op de iPad is goed voor de ontwikkeling van logisch denken, rekenen en digitale vaardigheden. Zo leren kinderen spelenderwijs en wordt hun woordenschat groter en groter!”


Bij IKC De Vaart zijn de leerkrachten erg enthousiast over Samen DigiTAAL. - Foto: Aangeleverd

Steuntje

Alinda Koppejan en Jenny van der Helm geven les in de groepen 1/2 van IKC De Vaart. “Wij vinden het geweldig dat de bibliotheek Kennemerwaard het initiatief heeft opgepakt om met ons deze pilot te willen draaien. Waarom we meedoen aan dit project? Taal is je kans om te groeien! Als wij onze kinderen en hun ouders een steuntje in de rug kunnen geven om zo samen met school en bibliotheek de woordenschat van kinderen te vergroten, dan is dat super. We werken in de groepen momenteel rondom het thema beroepen. De spelletjes en boeken op de iPads sluiten hier heel mooi bij aan. Daardoor kunnen de leerlingen beter meedoen aan de gesprekken en het spel rond het thema. De ouders en de kinderen zijn erg enthousiast. Met elkaar spelenderwijs aan de slag met de woorden, verhalen en leerzame spelletjes geeft inzicht in waar de kinderen mee bezig zijn en is gewoon heel leuk!”

De eerste kleutergroep heeft de iPads na zes weken weer ingeleverd en de tweede groep is inmiddels gestart. Het effect is nu al zichtbaar, vertellen Alinda en Jenny. “Er is aan het begin en aan het eind van het project met enkele kinderen een gesprekje gevoerd met behulp van een praatplaat. Zo kunnen we ‘meten’ of de woordenschat is uitgebreid en de zinnen langer worden. Het blijkt inderdaad bij de eerste groep verschil te maken; de kinderen hebben meer taal en voeren makkelijker een gesprekje over het onderwerp. De derde kleutergroep is straks aan de beurt, wij kunnen niet wachten!”

Vele voordelen

Samen Digi-TAAL wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van de gemeente Heerhugowaard. “Het zou mooi zijn als we het project ook op andere basisscholen in Heerhugowaard kunnen uitrollen.” Overigens heeft Bibliotheek Kennemerwaard nog veel meer te bieden, zowel online als in de ‘bieb’ zelf. Wie lid wordt van de bibliotheek profiteert van heel veel leuke voordelen. Tip: ga naar onze site www.bknw.nl voor veel leuke info en onze agenda boordevol leuke activiteiten voor jong en oud.”

Bij IKC De Vaart zijn ze erg enthousiast over Samen DigiTAAL.
In de vrolijke oranje tas zit behalve de iPad ook een leerzaam boek en een spelletje.