‘De parels van Dijk en Waard willen we in de etalage zetten’

Algemeen
Vlnr. Bestuursleden Peter van der Horst, Peter de Nijs, Wouter van Assendelft en Miranda van Oostrom (kwartiermaker).
Vlnr. Bestuursleden Peter van der Horst, Peter de Nijs, Wouter van Assendelft en Miranda van Oostrom (kwartiermaker). (Foto: Aangeleverd)

DIJK EN WAARD – Met Dijk en Waard is Noord-Holland een prachtige nieuwe gemeente rijker. Een gemeente die zeker gezien mag worden, ook door de eigen inwoners. Daarom is er nu Ontdek Dijk en Waard, een platform die alle pareltjes binnen de gemeente met elkaar verbindt.

Stichting Promotie Dijk en Waard (SPDW), de organisatie achter Ontdek Dijk en Waard, is ontstaan vanuit de Stichting Toerisme Promotie Langedijk (STPL). “Die is in 2008 in samenwerking met musea en ondernemers in het leven geroepen om Langedijk op de toeristische kaart te zetten”, legt voorzitter Wouter van Assendelft uit. Toen duidelijk werd dat Langedijk zou gaan fuseren met Heerhugowaard, zag de stichting een kans om haar werkgebied uit te breiden en haar slagkracht te vergroten. “We hebben uiteraard eerst gepolst of er een vergelijkbare organisatie in Heerhugowaard actief was, maar die was er niet. Waardse ondernemers op het gebied van horeca en recreatie wilden zich graag bij ons aansluiten.”

Veel om trots op te zijn

Met steun van de gemeente werd kwartiermaker Miranda van Oostrom ingeschakeld om de transitie aan te sturen en te ondersteunen. Begin januari is de nieuwe stichting SPDW officieel van start gegaan. Miranda: “Met de stichting willen we Dijk en Waard op de kaart zetten. Want er is hier bijzonder veel om trots op te zijn. We richten ons daarbij in eerste instantie op de eigen inwoners – dat zijn er nu bijna 88.000 – die we hun eigen omgeving willen laten (her)ontdekken. Iedereen kent Museum BroekerVeiling en het Poldermuseum, maar hoeveel Dijk en Waarders zijn daar nou daadwerkelijk zelf geweest? We gaan Dijk en Waard daarnaast ook promoten buiten onze eigen regio, bijvoorbeeld door samenwerking aan te gaan met organisaties als Holland Boven Amsterdam, Recreatie Noord-Holland en Koninklijke Horeca Nederland. Voor de promotie hebben we de website ontdekdijkenwaard.nl gelanceerd, maar we gaan ook actief aan de slag met sociale media, campagnes, acties en een evenementenkalender. Dit is mogelijk gemaakt door de gemeente door een startsubsidie. Door bezoekers hierheen te trekken met ons uitgebreide aanbod aan recreatie, horeca en evenementen, of door de Dijk en Waarders geld te laten spenderen in de eigen gemeente, kunnen we de plaatselijke economie een impuls geven.”

Nieuwe fietsroutes

Een andere belangrijke taak voor de stichting is het ontwikkelen van wandel-, fiets- en vaarroutes en excursies en arrangementen voor jong en oud. Miranda: “Dijk en Waard heeft zoveel parels, die willen we in de etalage zetten. De kracht is juist de mix van natuur, geschiedenis, horeca en recreatie. Het totaalbeeld maakt dit gebied zo aantrekkelijk. Wandelend, fietsend of varend kun je al die parels aan elkaar verbinden.” Wouter: “Op ontdekdijkenwaard.nl vind je nu twee nieuwe fietsroutes die ook goed in de lockdown gereden kunnen worden; de ‘stalletjesroute’, die je langs prachtige boerenbedrijven voert, en een familiefietstocht voor gezinnen met kinderen tot en met 14 jaar die het Park van Luna en het Geestmerambacht met elkaar verbindt. Daar kunnen ze lekker even ravotten en uitwaaien.”

Sparringpartner

Ook het uitwisselen van kennis behoort tot het takenpakket van de stichting. Miranda: “We willen een verbindend netwerk zijn voor kennisuitwisseling, en waar samenwerkingen worden opgezet. Dat doen we onder meer met netwerkbijeenkomsten, themaworkshops en door sparringpartner te zijn voor projecten en initiatieven. Daarnaast willen we kennissafari’s aanbieden aan en ondersteunen bij het werven van vrijwilligers. Ze zijn een verlengstuk van Ontdek Dijk en Waard en zó belangrijk voor de recreatieve sector! Daarom is hun input voor ons van groot belang.”

De website ontdekdijkenwaard.nl is dé plek waar je heen gaat als je wilt weten wat er te doen is in Dijk en Waard. De wens is om zo veel mogelijk gerelateerde informatie te verzamelen. Wouter: “Daarbij hebben we de input nodig van ondernemers, daarom zou ik hen willen oproepen: deel je info, laat jezelf zien. Dan kunnen we dit extra onder de aandacht te brengen.”