IKC Oudkarspel bezoekt Allemanskerk en Regthuis

Algemeen
Groep 7/8 op het bruggetje bij de Allemanskerk.
Groep 7/8 op het bruggetje bij de Allemanskerk. (Foto: aangeleverd)

OUDKARSPEL - Het IKC Oudkarspel bracht een bezoek aan het Regthuis en de Allemanskerk, naar aanleiding van de activiteiten die daar worden gehouden in het kader van ‘50 jaar na de brand’.

Nel Goedbloed doet verslag: “Na een bezoek aan IKC Oudkarspel met de vraag of er belangstelling zou zijn voor een uitleg over de geschiedenis van Oudkarspel en als aanvulling daarop de brand die 50 jaar geleden woedde in de Allemanskerk te Oudkarspel, was het antwoord Ja! Drie groepen meldden zich aan. Groep 7, 7/8 en 8. Daarna gingen Harry, Tineke en ik aan de slag. Dick Zuiderbaan van het Langedijker verleden werd gebeld met de vraag of de kinderen de film over de brand van de Allemanskerk in het Regthuis zouden kunnen zien. Ja dus. Ook zou hij wat vertellen over de geschiedenis van Oudkarspel.”

Puzzelspeurtocht

Harry Mumu ging foto’s maken in de kerk. Hij zocht tien details op van onder andere de pedalen van het orgel, stukje van een grafsteen, doopvont etc. Elk onderdeel correspondeerde met een letter. De kinderen moesten dan uiteindelijk 10 letters vergaren waarmee ze een woord konden puzzelen. 

Boeiende uitleg

Op woensdag 11 mei was het dan zover. De eerste groep kreeg een boeiende uitleg van Dick die de kinderen met zijn kennis wist te inspireren. Er kwamen vragen die er toe deden omdat de uitleg duidelijk was. Daarna kregen ze de film te zien en al snel bleek dat er toen van de Allemanskerk niet veel was overgebleven. Dat maakte indruk. Ook werd verteld dat het loshangend puin en de kapotte dakpannen van het dak moesten worden gehaald om verder instorten te voorkomen. Hiervoor gingen Gerard Zeeman sr. en Gerard Zeeman jr. (de laatste persoon is nog in leven) met gevaar voor eigen leven aan een lier onder een helikopter hangen om die klus te klaren. Ze moesten hiervoor tekenen omdat dat voor eigen risico was. Een heldendaad dus én een spectaculair gezicht. Na deze uitleg was er applaus en wandelden de kinderen met hun juf en hulp ouders van het Regthuis naar de Allemanskerk en zo maakten ze plaats voor de volgende groep. Aangekomen in de Allemanskerk was daar Tineke Gootjes die een aanvulling gaf op wat er was verteld. Voor in de kerk kregen de kinderen nog wat uitleg over de kerk waarna de uitleg over de fotopuzzeltocht volgde. Enthousiast gingen de kinderen daarna aan de slag. Er kwamen vragen over de piano wat uiteindelijk het kerkorgel bleek te zijn. Steeds als ze iets gevonden hadden kregen ze van ons een letter die ze in een envelop verzamelden. Wel moesten ze dan eerst vertellen wat én waar ze het onderdeel van de foto gezien hadden. Spelenderwijs werd er zo veel geleerd over de gebruiken in de kerk.

Daarna was het tijd om te gaan puzzelen. Iedereen zocht een rustig plaatsje op en twee aan twee was het nog een hele puzzel om het woord te vinden! Na wat lekkers, drinken en een presentje in de vorm van een houten sleutelhanger met daarop de afbeelding van de Allemanskerk mochten de kinderen nog hun naam of een opmerking schrijven op een heel mooie door Kees Schut gemaakte replica van de kerk.

Onbekende soldaat

De kinderen van groep 8 hadden nog een vraag aan hun juf. Ze wilden graag het graf van de onbekende soldaat bezoeken. Dick had daar namelijk over verteld. Na een spontane ere saluut van de hele groep aan deze dappere man kwam er zo een einde aan een heel waardevolle ochtend.”

Groep 8 besloot spontaan te salueren voor de onbekende soldaat.
Afbeelding
Groep 8 met juf Susanne voor het Regthuis.