Veranderingen station Heerhugowaard: spoor 3 verdwijnt, spoor 2 wordt verbreed

Algemeen
Station Heerhugowaard, met rechts spoor 3. Dit spoor wordt vanaf komend voorjaar verwijderd.
Station Heerhugowaard, met rechts spoor 3. Dit spoor wordt vanaf komend voorjaar verwijderd. (Foto: ProRail)

HEERHUGOWAARD - Het NS-station van Heerhugowaard gaat flink op de schop. In het voorjaar wordt gestart met de verwijdering van spoor 3. Het huidige perron 2/3 wordt verbreed, zodat er meer treinverkeer mogelijk is van en naar de gemeente Dijk en Waard. ‘In de toekomst wordt een toename van het treinverkeer verwacht waar we nu alvast op inspelen’, aldus spoorbeheerder ProRail. De sloopwerkzaamheden starten naar verwachting voorjaar 2023 en nemen een jaar in beslag. ProRail heeft aannemer Swietelsky aangewezen om de klus uit te voeren. 

Spoor weghalen om meer treinen te laten rijden, dat klinkt best tegenstrijdig. “Wat we eigenlijk doen, is de vertragende delen uit het spoor halen, vooral wissels”, legt projectmanager Arif Kafa van ProRail. “Door deze aanpassingen kunnen treinen met een hogere snelheid rijden. Dat levert ‘ruimte’ op zodat er meer plek is voor treinen. Daarnaast wordt het spoor minder storingsgevoelig en dat is ook belangrijk als er meer treinen gaan rijden.”

Comfortabeler

De aanpassing van het station heeft nog meer voordelen. Omdat perron 2/3 verbreed wordt en er een spoorwegovergang verdwijnt, is het perron straks beter toegankelijk voor reizigers. Op het verbrede perron hebben reizigers meer ruimte. Arif: “Ook krijgt het perron een opfrisbeurt met nieuwe tegels, nieuw meubilair en er komen wachtruimtes. Kortom, op je trein wachten wordt een stuk comfortabeler.”

Opmaat naar onderdoorgang

Het spoor dat verwijderd wordt, kruist aan de zuidkant van het station ook de belangrijke uitvalsweg Zuidtangent. ProRail legt op de plek van deze overweg vanaf begin 2024 in opdracht van de gemeente Dijk en Waard een onderdoorgang aan. Door het weghalen van spoor 3 hoeft de onderdoorgang onder minder sporen door. Dat zorgt voor een minder donkere onderdoorgang en dus voor meer sociale veiligheid. En hoe smaller de ondertunneling, des te minder geld de hele operatie kost.