Bereikbaarheid regio heeft prioriteit - Heerhugowaard werkt toe naar Hoogfrequent Spoor

Nieuws

HEERHUGOWAARD - De metropool Amsterdam en de regio Noord-Holland Noord groeien naar elkaar toe als het gaat om economische versterking. De kop van Noord-Holland en West-Friesland hebben topsectoren op het gebied van agribusiness en energie. De regio Alkmaar onderscheidt zich op het gebied van innovatieve bedrijven en onderwijsinstellingen.
Dat vraagt, naast wonen en recreëren, om aandacht voor bereikbaarheid: op de weg, het spoor en over het water. De regio Alkmaar vormt daarbij een soort levensader. Op rijkswegen is een nieuwe aansluiting A9-Heiloo en Boekelermeer belangrijk, als ook een verbinding van de A8-A9.

Westfrisiaweg

Op de weg werkt de provincie op de N242 al met een ongelijkvloerse kruising met de Westtangent, de capaciteitsuitbreiding van de kruising Zuidtangent, de aanleg van de fietsbrug over de N242, de reconstructie van het kruispunt met de N241 en op de N245 met de aanleg van een fietstunnel en een nieuwe kruising Schagerweg/Nauertogt. Ook de aanleg van de N23-Westfrisiaweg zal de bereikbaarheid van de regio vergroten.
Ondertunneling

Op het spoor wil het rijk tussen Amsterdam en de regio Alkmaar het Programma Hoogfrequent Spoor realiseren: iedere tien minuten een intercity of sprinter. Dat vraagt wel om ondertunneling van huidige spoorwegovergangen in Castricum, Heiloo, Alkmaar en Heerhugowaard. Ook ziet het rijk kansen voor gemeenten om stationsgebieden om te vormen tot ov-knooppunten met woningen, bedrijven en voorzieningen. Daarvoor heeft Heerhugowaard al een visie gemaakt voor haar stationsgebied. Kijk hiervoor op www.heerhugowaard.nl. Uiterlijk in 2028 moet het Programma Hoogfrequent Spoor gerealiseerd zijn.
De gemeenten in de regio Alkmaar hebben de intentie om samen te werken om de bereikbaarheid van de regio en daarmee de economie te vergroten en elkaar ook successen te gunnen.