9 dagen geen treinen maar bussen rond Heerhugowaard

Nieuws
Op NS-station Heerhugowaard rijden straks een dikke week geen treinen.
Op NS-station Heerhugowaard rijden straks een dikke week geen treinen. (Foto: Archief)

HEERHUGOWAARD - ProRail werkt van zaterdag 9 tot zondag 17 december op en in de omgeving van NS-station Heerhugowaard aan het spoor. Dit betekent dat er geen treinen kunnen rijden van, naar en via Heerhugowaard. NS zet vier keer per uur stopbussen in op het traject Alkmaar – Hoorn en vier keer per uur snelbussen op het traject Alkmaar – Schagen. De snelbus stopt niet op station Alkmaar-Noord. Reizigers worden geadviseerd om voor vertrek de Reisplanner te checken en rekening te houden met extra reistijd.

In Heerhugowaard haalt ProRail een spoor weg. Daarbij worden wissels verwijderd. Ook worden de bovenleiding en treinbeveiliging aangepast en de perrons en het meubilair op het station opgeknapt. Er vinden diverse werkzaamheden tegelijk plaats. Om het werk voor het grootste deel in negen dagen uit te voeren moet er veel gebeuren. Marcel Martens, bouwmanager bij ProRail: “Het is een heel pakket aan klussen die we in één keer moeten doen. Daarvoor hebben we een heel gedegen planning. Alles past precies.” 

Het eerste perron wordt vernieuwd en er worden werkzaamheden verricht aan de trappen en hellingbanen. Als spoor 3 is weggehaald, wordt het huidige perron bij sporen 2 en 3 vernieuwd en verbreed op de plaatsen waar nieuwe wachtruimtes komen. Tevens wordt het meubilair vernieuwd. ProRail past daarnaast twee spoorwegovergangen aan, zodat passanten bij de Stationsweg en de Zuidtangent straks nog maar twee sporen over hoeven te steken in plaats van drie.

ProRail haalt niet zomaar een spoor weg. In dit geval is spoor 3 niet nodig om de huidige en toekomstige dienstregeling uit te voeren. Sterker nog: door het weghalen van dit spoor kunnen er juist méér treinen rijden. Dat voelt tegenstrijdig, weet Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, “maar het is echt zo. Je moet het zo zien: seinen bepalen hoe snel treinen achter elkaar kunnen vertrekken. Maar seinen kun je niet op elke plek neerzetten, bijvoorbeeld waar een wissel ligt.” Door spoor 3 en de bijbehorende wissels weg te halen kunnen seinen beter worden neergezet. “Daarnaast bepaalt ook station Alkmaar-Noord hoeveel treinen er kunnen rijden..Alle treinen stoppen daar en dat station heeft twee sporen. Dan maakt het niet uit hoeveel sporen station Heerhugowaard heeft, twee, drie of acht; er ontstaat niet méér ruimte.”

Extra ruimte op perron nodig

De ruimte die vrijkomt bij het weghalen van spoor 3 wordt gebruikt om het perron veiliger te maken. In de toekomst wordt er een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel. Hierdoor gaan er meer treinen via station Heerhugowaard rijden. Om dit veilig te kunnen doen, moet het perron waaraan spoor 2 en 3 liggen worden aangepast en, daar waar wachtruimtes staan, worden verbreed. 

Als ProRail met deze werkzaamheden klaar is, kan een start gemaakt worden met de bouw van de spooronderdoorgang in de Zuidtangent. Deze onderdoorgang passeert straks twee in plaats van drie sporen. Daarmee past deze tussen de Industriestraat en het Stationsplein. Aan de Stationsplein-kant zou de helling anders te steil worden. De spooronderdoorgang wordt ook lichter en sociaal veiliger. Marcel: “Zo snijdt het mes aan meerdere kanten. De onderdoorgang wordt goedkoper, net als het spooronderhoud. En we geven belastinggeld uit, dus daar gaan we graag zorgvuldig mee om.” 

Meer werkzaamheden

In de periode van 9 tot 17 december vervangt ProRail ook het spoor tussen Alkmaar en Sint Pancras. In Schagen wordt gewerkt aan aanpassingen aan de bovenleiding en op station Obdam aan de perrons.

Reis je tussen 9 en 17 december in deze regio met de trein? Plan dan je reis in één van de reisplanners.