“Veel ouders zien dat hun kinderen passen in het vernieuwend Agora onderwijs”

Algemeen
Jaap Tol, Miriam Leeflang, Mariska Bond en  Nancy Schilder.
Jaap Tol, Miriam Leeflang, Mariska Bond en Nancy Schilder. (Foto: Evert Ruis)

EDAM -VOLENDAM - “De manier waarop ons schoolsysteem in elkaar zit is niet meer van deze tijd en niet meer passend voor veel kinderen”, aldus de Werkgroep Nieuw Onderwijs Edam-Volendam. Nancy Schilder, Miriam Leeflang, Mariska Bond en Jaap Tol zetten zich momenteel hard in om een nieuw soort voortgezet onderwijs mogelijk te maken in de regio Edam-Volendam. Er zijn al diverse gesprekken geweest met schoolbesturen in de regio en marktonderzoek loopt. “Helemaal nieuw is het onderwijs niet”, vertelt Schilder. “Het Agora onderwijs bestaat nu circa 10 jaar en op andere locaties in Nederland heeft het zich al bewezen. Agora onderwijs laat kinderen leren vanuit hun eigen interesses en motivaties. Een soort vrije school, zo zou je het kunnen noemen.”

Door Shelley Zuizewind

Leeflang heeft een zoon met autisme en ziet- net als veel anderen in het dorp- dat de ouderwetse manier van lesgegeven vaak kraakt en piept. “Niet alleen bij kinderen met autisme of ADHD maar ook bij kinderen waar geen label op geplakt is.” Schilder vertelt dat haar kinderen ook veel baat zouden hebben gehad bij het Agora onderwijs: “Ik had al vrij snel door dat het wel goed zit met de intelligentie, maar dat het dromers zijn en dat je ze op een andere manier moet stimuleren. De- ouderwetse-manier van tafels opdreunen, toetsen maken en kinderen bestraffen als ze hun woordjes niet goed geleerd hebben -of als er een slecht resultaat is, kan in mijn ogen niet goed zorgen voor zelfverzekerde jongvolwassenen. Tenminste voor een bepaalde, relatief grote, groep is het niet geschikt meer. ” Bond geeft aan dat alles binnen de lijntjes moet gebeuren. “Creativiteit wordt niet meer gestimuleerd, waardoor kinderen hun ei ook compleet niet meer kwijt kunnen”.

‘Niet aan lummelen’

Leeflang: “Tegenwoordig zijn er ontzettend veel burn-outs...mensen doen jarenlang werk tegen hun zin in en komen er pas op latere leeftijd achter wat voor werk ze willen doen, als ze er al achter komen omdat ze bijvoorbeeld met een coach aan de slag gaan. Als we zorgen dat er Agora onderwijs beschikbaar komt in de regio Edam-Volendam, ben ik ervan overtuigd dat we op latere leeftijd burn-out-problemen enzovoorts kunnen voorkomen. Bovendien kunnen kinderen met ADHD,  autisme en andere ‘labels’ ook gewoon les krijgen op deze school omdat er heel specifiek wordt gekeken naar de situatie van het kind. “Dat betekent niet dat er geen regels zijn en dat je maar wat kan aan lummelen”, zegt Schilder. “Natuurlijk is er een bepaalde basiskennis nodig zoals taal, rekenen, etcetera. Op een Agora school werkt dit wel anders dan op regulier onderwijs. Er wordt namelijk geen onderscheid gemaakt in niveaus in de onderbouw: vmbo, havo of vwo-onderwijs is niet aan de orde. Er wordt gewerkt in coachinggroepen en leraren fungeren als coach. Er wordt gekeken naar de specifieke doelen van het kind. Wat wil hij of zij bereiken. Wil je automonteur worden? Oké wat is daarvoor nodig. Welke kennis heb je daarvoor nodig, hoe gaan we dat aanpakken? En hoe gaan we ervoor zorgen dat je leert wat je moet leren. In gesprekken met de coach wordt een leerplan en doel opgesteld. Daar gaan kinderen mee aan de slag.” Via stages, praktijkdagen, kennissessies met ervaringsdeskundigen (zoals bijvoorbeeld Leeflang met expertise in pedagogie en Schilder in chiropractie) enzovoorts leren de scholieren wat nodig is voor hun vervolgopleiding. Er moet uiteraard vanaf leerjaar vier gewerkt worden naar een centraal eindexamen afhankelijk van het niveau waarin het kind examen zal doen. Het is aan de coaches en de leerlingen zelf om zich daar ook dermate op voor te bereiden zodat zij dit examen halen.

Ik ben ervan overtuigd dat we burn-out problemen op latere leeftijd kunnen voorkomen als we zorgen voor Agora Onderwijs in Edam-Volendam

Op het Agora onderwijs is ook aandacht voor ‘mindset’. Hoe ga je om met tegenslagen, hoe zorg je goed voor je lichaam en geest, en wat is het belang van goede voeding? “Daar krijg je gezonde, zelfverzekerde kinderen van die op een goede manier de maatschappij in kunnen!”, zegt Schilder. 

Don Bosco en PSG

Leeflang: “Ik wil even benadrukken dat dit alles niet zweverig is of een bevlieging van een paar ouders met kinderen die niet kunnen meekomen. We hebben de afgelopen twee jaar met heel veel ouders gesproken en tevens om de tafel gezeten met de besturen van scholen in de regio zoals het Don Bosco College (SKOV) en stichting Zaam. PSG en Atlas staan nog op het programma. Deze erkennen ook dat het best mogelijk is om op een andere manier les te gaan geven en dat hier waarschijnlijk een doelgroep voor is. Die proberen we dus nu met dat marktonderzoek in kaart te brengen.” Schilder: “We willen trouwens niet het gehele schoolsysteem op de schop gooien en zeggen dat het helemaal niet deugt. We willen een extra mogelijkheid creëren voor kinderen die op een andere en meer vrije manier willen leren. Dat past ook heel goed bij de tendens in de maatschappij. Men heeft meer oog voor ‘mindset’, mindfulness, en ook veel volwassenen werken met coaches vandaag de dag. Waarom zouden we daar op de middelbare school niet al mee beginnen? Nou wil ik er wel bij vermelden dat de coaches op school gekwalificeerd zijn als leraar en kennis en kunde in huis hebben die je verwacht van docenten op voortgezet onderwijs, om verwarring met bijvoorbeeld lifestyle-coaches te voorkomen!”

Teken de petitie

Om te kijken hoeveel animo er is voor Agora onderwijs in de regio Edam-Volendam is de Werkgroep Nieuw Onderwijs een petitie gestart. Ben je ouder van een kind tussen de 10 en 12 jaar oud of 6-9 jaar oud en wil je ook dat je kind de mogelijkheid heeft om te gaan kiezen voor vernieuwend onderwijs? Teken dan de petitie via www.ons-nieuw-onderwijs.nl Er zijn 250 handtekeningen nodig om de petitie betekenis te geven en te kunnen aanbieden bij DUO, Dienst, Uitvoering, Onderwijs. “Helpen jullie mee? Bedankt namens de werkgroep.” Voor het verder oprichten van een nieuwe school, zoekt de werkgroep nog mensen met o.a. bestuursinhoudelijke kennis. Mocht dit je aanspreken, zie www.ons-nieuw-onderwijs.nl