Leerlingen Martinuscollege in Grootebroek houden zich bezig met vuilnis

Algemeen
Leerlingen zijn bezig met het proces.
Leerlingen zijn bezig met het proces. (Foto: ELSKE DE WEIJER)

Vuilnis ophalen, plastic scheiden of restafval samenpersen; geen onderwerpen waar veel tieners zich mee bezighouden. Toch is de havo-5-klas natuurkunde van het Martinuscollege in Grootebroek er vanaf de start van het schooljaar druk mee. Volgende week presenteren zij zelfs hun eigen apparaat voor vuilverwerking. 

Eigen apparaat bouwen

Leerlingen onderzoeken in kleine groepen een deel van een vuilverwerkingsproces. Denk hierbij aan het reinigen van glaswerk, het samenpersen van afval of het scheiden van plastic uit vuilnis. Om hoeveel afval gaat het per jaar, hoe wordt dit verwerkt, welke natuurkundige mechanismen worden hierbij gebruikt? Vervolgens maken leerlingen een passend eigen apparaat zoals een vuilniswagen die zelfstandig vuilnisbakken leegt, een lopende band waar metalen uit restafval worden gehaald, een glas-spoelstraat inclusief droger, een machine die plastic uit water haalt en een vuilnispers voor het overblijvende restafval. 

Technische automatisering

“Bij Natuurkunde moeten leerlingen een hoofdstuk doen over technische automatisering, daarnaast moeten we ze ook kennis laten maken met het nut van de natuurwetenschappen in het dagelijks leven. Waar gebruik je natuurkunde nu eigenlijk voor? Welke beroepen maken gebruik van natuurkundige principes etc. “Dat komt allemaal samen in dit project”, aldus Cathy Baars, lerares Natuurkunde. 

Lekker bezig na schooltijd

Naast dat het project leerzaam is, vinden de leerlingen het ook leuk om aan het project te werken. Het doet een beroep op hun creativiteit en ze zien dat natuurkunde niet alleen iets is voor in het klaslokaal, maar dat het op veel fronten te gebruiken is. Baars: “Er zijn leerlingen die normaal gesproken niet zo enthousiast zijn nu ineens na schooltijd blijven werken omdat ze ‘nu zo lekker bezig zijn’. Leerlingen die ontdekken dat een programma en een opstelling die je hebt geschreven voor geluid ook gebruikt kan worden voor het scheiden van metaal uit afval. Dat wat je leert in de les dus bruikbaar is op verschillende manieren. Dat is heel leuk om te zien”.