Kunstproject de Hoeksteen en Berend Botje voor peuters en kleuters

Algemeen
Kunstproject voor peuters en kleuters.
Kunstproject voor peuters en kleuters. (Foto: aangeleverd)

ENKHUIZEN - De peuters van Berend Botje en kleuters van basisschool de Hoeksteen zijn gestart met een gezamenlijk thema ‘kunst’. Op de Hoeksteen is een doorgaande lijn in de werkwijze van peuters naar kleuters. Er wordt thematisch gewerkt vanuit het spel van de kinderen. Bij de peuters ontstond een atelier, waar de jonge kunstenaars de mooiste schilderijen hebben gemaakt. Op de ramen kwam een groot groepswerk. De afsluiting van het thema ‘kunst’ vond plaats op 15 en 16 februari. De kinderen mochten hun mooie, zelfgemaakte creaties mee naar huis nemen.

Bij het thema van ‘kunst’ stond het prentenboek ‘De kleine walvis stond’ centraal. De peuters hebben zowel de walvis als de zee geschilderd. Hierbij is de zee een grote kleurenzee geworden met allerlei tinten blauw en groen. Bij de kleuters is ook hard gewerkt. Op het speelleerplein was een museum en een atelier, met op de ramen een groepswerk van Piet Mondriaan. In het museum hangen zelfgemaakte schilderijen en zelfs bomen met de cirkels van Wassily Kandinsky. 

Leuke activiteiten

De graffitipoppetjes van Keith Haring dansen in ieder lokaal. De kleuters hebben een dansworkshop gehad over hip hop, waarbij ze bewogen zoals in het werk van Haring. Natuurlijk mag Yayoi Kusama niet ontbreken. De kinderen hebben haar ‘infinity rooms’ gemaakt met positieve (dag) en negatieve (nacht) stippenkunst. Zij ontdekten dat rood met witte stippen heel anders is dan wit met rode stippen. De leerkrachten hebben de kunst van de ‘aboriginals’ besproken. Zij maken niet alleen stippen kunst op papier, maar beschilderen ook hun huid. Vladimirov Christo, de inpakkunstenaar, sprak ook enorm aan. De kinderen hebben allerlei grote en kleine voorwerpen ingepakt, waardoor er kunst is ontstaan.

Afsluiten met een speurtocht

De gezamenlijke afsluiting van het thema ‘kunst’ was op 15 en 16 februari. Dit werd gedaan met een speurtocht door de school, waarbij peuters en kleuters een aantal foto’s kregen met daarop kunstvoorwerpen die ze moesten zoeken. Na afloop mochten de kinderen hun creaties mee naar huis nemen.