Leerlingen van het Martinuscollege komen in actie voor giro 555 Oekraïne

Algemeen
Het Martinuscollege organiseert een actie voor Giro555 voor Oekraïne.
Het Martinuscollege organiseert een actie voor Giro555 voor Oekraïne. (Foto: aangeleverd)

GROOTEBROEK - ‘Wat kun je op dit moment in positieve zin betekenen voor de wereld als je een goede ‘global citizen’ wilt zijn?’ Leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek organiseren in antwoord op deze vraag op vrijdag 11 maart 2022 een benefietmiddag voor de Oekraïne. Tussen 14:00 en 17:00 uur wordt er in de grote aula van de school geld ingezameld voor giro 555 door middel van een positieve actie met verkoop, optredens en workshops.

Het Martinuscollege is een ‘Global Citizen School’: een school waar internationalisering en ‘over de grens kijken’ een vanzelfsprekend en vast onderdeel van het onderwijs is. Met alles wat er nu gaande is in de wereld, horen gesprekken over de situatie in de Oekraïne ook bij het onderwijs. Vanuit dit gesprek zijn leerlingen gaan brainstormen over wat zij in positieve zin kunnen bijdragen. “Vanuit deze brainstormsessie kwamen er allerlei leuke ideeën naar boven. Wie A zegt, moet ook B zeggen, dus de benefietmiddag was een feit”, vertelt Sandra Hes, coördinator internationalisering. “Samen met collega Lara Broekman, hebben wij de organisatie op ons genomen”. 

Iedereen is welkom

Vrijdagmiddag is het zover. In de aula van de school zijn producten te koop van lekkernijen tot cupcakes tot Italiaanse les, zijn er optredens en activiteiten zoals een dans- en zangworkshop. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Iedereen die belangstelling heeft om langs te komen, is van harte welkom.

Positieve actie

Ondanks dat maandag de landelijke actiedag voor giro 555 was, wil het Martinuscollege toch vrijdag de benefietmiddag houden. Sandra Hes licht toe: “Het is nooit te laat om een positieve actie te ondernemen als mensen huis en haard verliezen en hulp nodig hebben”. Ook gelooft Hes dat de organisatie van deze middag de saamhorigheid en betrokkenheid van leerlingen stimuleert. “Het genereert veel positieve energie om samen ergens voor bezig te zijn. We kiezen voor kunst, cultuur en activiteiten in plaats van voor protesteren en spandoeken omdat we willen focussen op het positieve en we hopen zo iets te kunnen bijdragen aan de hulpacties.”