Gemeente en Rabobank bereiken akkoord over aankoop voormalig bankkantoor Molenweg

Nieuws

ENKHUIZEN - De gemeente Enkhuizen en Rabobank West-Friesland hebben een akkoord bereikt over de aankoop van het voormalige Rabobank-kantoor aan de Molenweg 5. Op deze locatie komen de diensten die nu in het Stadskantoor aan de Hoogstraat gevestigd zijn. Een verbetering volgens burgemeester Jan Baas: “Het pand is centraler gelegen en beschikt over voldoende parkeerplekken voor bezoekers. Voor een servicepunt voor de eigen inwoners zijn dit belangrijke pluspunten.” Ook Rabobank West-Friesland is verheugd over het akkoord: Directeur Bedrijfsmanagement Ronald Bruins: “Doordat de sealbag- en de pinautomaat bij het pand behouden blijven, kunnen wij onze klanten het huidige niveau van dienstverlening blijven bieden.” Donderdag is door beide partijen de koopovereenkomst getekend.
Het huidige Stadskantoor ligt in het te herontwikkelen gebied Zilverstraat/Bierkade. Bij aankoop van Molenweg 5 komt dat pand volledig vrij en is er geen belemmering meer voor een ontwikkeling van die gehele locatie. De totale locatie is al in eigendom van de gemeente en is deels ondergebracht in een grondexploitatie.


Huisvesting SED-organisatie

Voor de ambtelijke fusie per 1 januari 2015 van de gemeentes Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland is een huisvestingsplan vastgesteld op basis van door de raden vastgestelde uitgangspunten. Hierin is in elke gemeente een servicepunt voor de inwoners opgenomen (frontoffice) en een bestuurspunt voor college en gemeenteraad. Daarnaast is een ‘vlekkenplan’ opgesteld over hoe de ambtelijke organisatie (backoffice) wordt gehuisvest in de drie gemeenten. Op basis van dit plan is aanvankelijk gebleken dat in Enkhuizen alleen het Stadhuis en het Stadskantoor aan de Hoogstraat voor de huisvesting nodig zouden zijn. Het Stadskantoor is in deze plannen voor zijn nieuwe functie eigenlijk te groot, waardoor gedeeltelijke leegstand dreigde. Als oplossing van dat probleem is enerzijds onderzoek gedaan naar mogelijkheden om andere functies in het pand onder te brengen, en anderzijds gekeken naar alternatieve huisvesting voor de in het Stadskantoor geplande functies. Deze laatste mogelijkheid is gevonden in het pand aan de Molenweg 5.
Vervolg

Het college van burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad in de vergadering van 6 januari voor om een krediet van € 635.000,- beschikbaar te stellen voor aankoop en verbouw van het pand Molenweg 5. Bij een positief besluit vervalt het raadsbesluit van 11 november 2014 waarbij een krediet van € 300.000,- beschikbaar werd gesteld voor de geplande verbouw van het Stadskantoor. In de koopovereenkomst is de noodzakelijke beschikbaarstelling van het krediet door de gemeenteraad opgenomen als een opschortende voorwaarde. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en daarom het laatste woord over deze aankoop.