‘Van natuurkunde in de klas naar boeren in Spanje’

Onderwijs
Docenten Jan Besseling en Cathy Baars (achteraan) met de leerlingen van het Martinuscollege die naar Spanje zijn geweest.
Docenten Jan Besseling en Cathy Baars (achteraan) met de leerlingen van het Martinuscollege die naar Spanje zijn geweest. (Foto: aangeleverd)

GROOTEBROEK - Vanuit het vak natuurkunde hebben havo 5 leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek intensief gewerkt aan een project over droogte in Spanje. Het harde werken werd beloond, want in de voorjaarsvakantie heeft een groep leerlingen de resultaten van dit project gepresenteerd in Spanje.

In Spanje heerst droogte waardoor onder andere de olijfbomen moeite hebben te overleven. Vanuit het vak natuurkunde is hier het project ‘Help de olijfbomen overleven’ ontstaan. Aan de hand van verschillende artikelen is in kaart gebracht wat de grote problemen zijn in Spanje in verband met de droogte. De klas is vervolgens opgedeeld in zes ingenieursbureaus met elk een directeur. De directeur mocht kiezen welke van de problemen zijn/haar ingenieursbureau wilde oplossen. De problemen waren als volgt: 1. Veel zout water maar geen zoet water. 2. Water aan de kust maar niet in het binnenland. 3. Irrigatie. 4. Duurzaam energie opwekken. 5. Warmte in huis. 

Oplossing

Cathy Baars, lerares natuurkunde, licht toe: “Na theoretisch onderzoek over de grootte van het probleem en de daaruit voortvloeiende eisen voor het ontwerp hebben de leerlingen in anderhalve week een oplossing gebouwd voor hun probleem. De leerlingen hebben geweldig werk verzet en mooie resultaten behaald. Deze resultaten mochten zij in Álora, Malaga aan boeren - die te maken hebben met de droogte - presenteren. Voor het project dat we op school gedaan hebben krijgen de leerlingen een cijfer, voor het uitstapje niet. De leerlingen waren zeer enthousiast over de reis en hebben zelfs een beetje de Spaanse taal geleerd via Duolingo.” 

‘Kennis en vaardigheden in de praktijk brengen’

In totaal gingen elf leerlingen en twee begeleiders van 18 tot en met 22 februari naar Spanje. Hier bezochten zij onder andere waterkrachtcentrales, lokale boeren, de nabijgelegen steden en maakten ze kennis met de lokale cultuur. Een belangrijk onderdeel van de reis was het oplossen van kleine automatiseringsproblemen voor lokale bewoners, waarbij de scholieren in groepen werkten. Ook presenteerden ze hun project over droogte in Spanje en deelden zij hun oplossingen voor de uitdagingen van de lokale bevolking via filmmateriaal. “Het was een unieke kans voor leerlingen om hun kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen in een internationale omgeving”, aldus Baars.


Havo 5 leerlingen van het Martinuscollege in Spanje. - aangeleverd

Op reis

De lerares vertelt hoe de reis naar Spanje tot stand is gekomen. “Ik zet met leerlingen elk jaar een project op over technische automatisering (een verplicht schoolexamenonderwerp). Dit probeer ik te koppelen aan de actualiteit. Dit jaar was dat de droogte in Spanje. Het idee is dat leerlingen dan proberen met hun kennis oplossingen te bouwen. Daarnaast zijn we als school erkend door Erasmus+ als duurzaamheidsschool, we besteden veel aandacht aan dat onderwerp en gerichte duurzaamheidseducatie. In dat kader hebben we de mogelijkheid gekregen om met havo 5 scholieren de bedachte oplossingen in Spanje te gaan bekijken. Een unieke ervaring die de leerlingen niet snel vergeten.”

Hoop

Ook de leerlingen hebben de reis positief ervaren. “Iedereen die ik heb gesproken vond ons uitstapje naar Spanje een fantastische belevenis”, zegt leerling Kimi Ottens. Docent Cathy vervolgt met: “Ik denk dat dit een belangrijk project was om de scholieren te laten zien dat er mogelijkheden zijn om problemen op te lossen, bijvoorbeeld door goed samen te werken. Als er een wil is, is er een weg om het gewenste eindresultaat te bereiken. Natuurlijk hoop ik dat de leerlingen iets van de reis hebben opgestoken, maar bovenal dat ze ervan hebben genoten.”

Meer inzien

Voor de reis naar Spanje heeft het Martinuscollege in Grootebroek een speciale website in het leven geroepen met foto’s en verhalen van leerlingen. Meer zien of weten over de reis, neem dan een kijkje op: sites.google.com/martinuscollege.nl/havovijfnaaralora/home.