Wordingsproces van glasmozaïek van de Goede Herder

Algemeen
Iesje en Hans Vermeulen en kunstenaar Gijs Frieling bij het concept dat Frieling maakte.
Iesje en Hans Vermeulen en kunstenaar Gijs Frieling bij het concept dat Frieling maakte. (Foto: Willem Brand)

HAARLEM - Er zijn in de Koepelkathedraal nog genoeg kleine en grote vlakken die gevuld kunnen worden met bijbelse kunst. Een groep jonge kunstenaars is samen met Gijs Frieling bezig met een drietal mozaïekvoorstellingen. De voornaamste is die boven de ingang komt: die van de Goede Herder.

Zondag 22 mei was er voor genodigden van Iesje en Hans Vermeulen na de kerkdienst gelegenheid kennis te maken met de kunstwerken in wording, die betaald worden door het echtpaar Vermeulen.

Commissie Kunstzaken

Antoon Erftemeijer, voorzitter van de commissie Kunstzaken en Kathedraal Museum: “Allerlei plekken waren bedoeld voor mozaïekvoorstellingen. Dat uitvoeren was vroeger en is nu kostbaar. Vandaar dat er gekozen is voor schilderingen, ook bewerkelijk maar een stuk goedkoper. Prachtig dat Iesje en Hans de koepelkathedraal mooier maken.”

Het is puzzelen maar alles is goed uitgetekend

Vingerafdruk

Hans Vermeulen introduceert kunstenaar Frieling als een man die zijn eigentijdse vingerafdruk achterlaat, zoals alle kunstenaars voor hem hebben gedaan. Grootste voorbeeld van Frieling is de kerkmozaïek in Ravenna uit de 8ste eeuw. Op die traditie wil hij aansluiten. Frieling maakte eerder voor de kathedraal een mozaïek van Mozes die bij de sacramentskapel hangt.

Beproefd procédé

Zoals vroeger gebruikelijk was bij grote kunstwerkenn werkt Frieling niet alleen. Ook Rembrandt liet zich bijstaan door leerlingen. Gijs en de groep staan niet op een steiger zoals vroeger maar maken de voorstellingen in kleine stukken en ‘plakken’ die later aan elkaar. Een beetje puzzelen, want het is vooraf natuurlijk allemaal uitgetekend.

Een subtiele verwijzing naar ‘Het Laatste Oordeel’

Venetiaans glas

Fabrikant Orsoni uit Venetië levert de door en door gekleurde stukjes glas, die vaak nog moeten worden bijgeknipt. Frieling die de voorstellingen vooraf schilderde: “De interpretatie van de kunstenaars leidt tot een rijk en geschakeerd beeld Het beeld van Christus die een jong schaap op de schouder draagt, komt je tegemoet als je de kerk binnenkomt. Boven de twee zijdeuren komen landschappen. Links een met een rups, pop en vlinder en rechts met sprinkhanen die wegvliegen na een veld te hebben leeg gevreten. Dat verwijst subtiel naar ‘Het Laatste Oordeel’.” De mozaïekvoorstellingen zullen nog dit jaar te bewonderen zijn.

Tekst: Willem Brand