Hoe belangrijk is een privacyverklaring voor een bedrijf?

Algemeen
Een goed beleid is een beleid dat bezoekers uitlegt hoe en waarom je hun persoonlijke gegevens verzamelt.
Een goed beleid is een beleid dat bezoekers uitlegt hoe en waarom je hun persoonlijke gegevens verzamelt. (Foto: aangeleverd)

Een privacyverklaring is een juridisch document dat het beleid van een bedrijf schetst om de privacy van hun klanten en werknemers te beschermen. Het geeft ook aan wat de verplichtingen van het bedrijf zijn volgens de wetten voor gegevensbescherming.

De inhoud van een privacyverklaring zal variëren, afhankelijk van het land waarin het bedrijf actief is, het type bedrijf en de werkzaamheden. Alle privacyverklaringen moeten we bepaalde kernelementen bevatten, zoals:

  • De soorten persoonsgegevens die de onderneming verzamelt
  • Hoe de persoonsgegevens gebruikt worden
  • De toezegging van het bedrijf om de persoonsgegevens te beschermen
  • De contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming.

Privacyverklaringen zorgen ervoor dat bedrijven hun verplichtingen omtrent gegevensbescherming nakomen. Ze helpen ook om vertrouwen op te bouwen tussen een bedrijf en haar klanten en werknemers. 

5 Redenen waarom je bedrijf een privacyverklaring nodig heeft

1. Om het vertrouwen te vergroten. Een gedetailleerde uitleg van waarom en hoe je de persoonlijke informatie van je klanten en medewerkers gebruikt, helpt hen zich veiliger te voelen. Behalve dat dit benadrukt dat je privacybeleid actueel is, versterkt het ook onmiddellijk het vertrouwen tussen jou als bedrijfseigenaar en je stakeholders.

Klanten die het juridische document lezen en begrijpen zullen zich veiliger voelen en zich daardoor meer op hun gemak voelen, je website of app langer gebruiken en veel eerder geneigd zijn je aan te raden bij anderen. 

2. Het is wettelijk verplicht. Wetten die het recht op privacy van persoonsgegevens beschermen zijn er in vrijwel elk land van kracht. Ze eisen dat je redelijke zorgvuldigheid in acht neemt bij het opslaan en verwerken van persoonlijke informatie.

3. Omdat een grote verscheidenheid aan andere partijen een privacyverklaring vereist. Dit is een van de meest geldige punten. Niet alleen de wet, maar ook belangrijke bedrijven als Apple en Google eisen dat je een goed privacy beleid voert. Dit geldt niet alleen voor mobiele applicaties die je naar de Google Play of de App Store wilt uploaden. Ook voor situaties waarin je diensten van derden gebruikt om websitegegevens te verzamelen of advertenties te tonen heb je een privacyverklaring nodig, denk dan aan Google Adsense of Google Analytics.

4. Om de hoge kosten van rechtsgeschillen te vermijden. Er zijn verschillende gevallen bekend waarin rechtszaken zijn aangespannen vanwege privacyverklaringen die in twijfel werden getrokken. Veel bedrijven zijn geraakt door blunders in hun privacybeleid, waaronder Snapchat, Facebook en Google. Let op: een geheimhoudingsverklaring is niet hetzelfde als een privacyverklaring, al wordt dat wel vaak gedacht. 

5. Er kunnen sancties worden opgelegd als je niet beschikt over een privacyverklaring, ongeacht waar je bedrijf zich in de Europese Unie bevindt. Als je een website, blog of mobiele app runt, moet je maatregelen nemen om je te beschermen tegen rechtszaken en boetes die kunnen ontstaan. 

Op je website moet je een duidelijk privacybeleid hebben

Een goed beleid is een beleid dat bezoekers uitlegt hoe en waarom je hun persoonlijke gegevens verzamelt. Het geeft details over je gebruik van de gegevens, je beweegredenen en of je ze met iemand deelt.

Deze publicatie valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie