Leefstraat opmaat voor autoluwe straat?

Algemeen
Jaap Lampe (links) en Alex Matatula (rechts)
Jaap Lampe (links) en Alex Matatula (rechts) (Foto: Willem Brand)

HAARLEM - Een week lang is het Groot Heiligland afgesloten voor autoverkeer vanaf de Gedempte Oude Gracht (G.O.G.). Het begon afgelopen weekeinde en loopt nog door tot en met zondag 25 september. Bewoner Alex Matatula regelde de vergunning ervoor. Naast gezamenlijk borrelen en ontbijten en Opzoomeren op 24 september met aansluitend een Burendag Buurtfeest heeft de wijkraad Heiliglanden/De Kamp ook een informatiemiddag over mobiliteit en mogelijke scenario’s op touw gezet.

Willem Brand

Zaterdag rond 13 uur poneert Alex voor het Museum Haarlem als gespreksleider, staand onder een partytent en uitgerust met een flap-over, een aantal scenario’s voor geïnteresseerde wijkbewoners. Klein - en Groot Heiligland (K.H. en G.H.) zijn nu toegankelijk voor doorgaand verkeer. Ook wordt er in beide pittoreske straten geparkeerd.

De wijkraad bedacht drie opties. Als K.H. en G.H. worden ingericht als erf, of autoluw worden, kan er niet meer op straat worden geparkeerd. Worden beide straten erf, dan verdwijnen ook de al minimale trottoirs. Autoluw betekent dat verkeer alleen tussen 06.00 en 11.00 uur toegang heeft en dat de straten bewegende paaltjes krijgen. Een groot deel van de straten rondom de Grote Markt is met veel succes autoluw gemaakt.

Na de uitleg van oud-schouwburgdirecteur Jaap Lampe over deelmobiliteit oppert een bewoonster om te meten wat de buurt vindt van alleen parkeerplaatsen voor elektrische deelauto’s. In Het Ramplaankwartier, zo vertelt Lampe, staan nu vijf elektrische deelauto’s van “Onze Auto”. Lampe: “Ik heb mijn auto weggedaan en rij nu voor minder dan de helft van de kosten. Deelmobiliteit staat of valt met voldoende aanmeldingen en laadplekken.”

De aanwezigen reageren enthousiast op zijn verhaal en dat van buurtcoach Sanne Overbeek van “Onze Auto”. Lampe vertelt dat 64 wijkbewoners vijf auto’s delen en dat 24 auto’s de wijk zijn uitgegaan, het merendeel tweede auto’s. Lampe: “Je moet iets meer plannen. Ik heb de auto drie keer per week zo’n vijf tot acht uur en heb in vijf jaar drie keer meegemaakt dat er geen auto beschikbaar was, maar dat kwam omdat we spontaan dezelfde dag naar het strand wilden.”

“Onze Auto”, vertelt Overbeek, is flink aan het lobbyen bij de gemeente. “We werken wijkgericht en beginnen pas als de buurt het wil. Het kost zes maanden voordat er een laadpaal staat.” Ook Alex Matatula weet dat gemeentelijke beleidsmakers gaan inzetten op deelmobiliteit. Lampe: “Door het gebruik van een groepsapp ontstaat meer verantwoordelijkheidsgevoel voor de auto en voor elkaar.”