Waarom is optimale integratie van werknemers belangrijk voor uw bedrijf?

Algemeen
Een gedegen planning voor integratie van werknemers
Een gedegen planning voor integratie van werknemers (Foto: Leon Vogelaar | Rodi Media)

De optimale integratie van werknemers binnen een organisatie (ook wel onboarding genoemd) wordt door sommige bedrijven vaak over het hoofd gezien en gebeurt meestal in een kort tijdsbestek zonder dat er voldoende aandacht aan wordt besteed. Het integreren van teamleden is positief voor de nieuwe werknemer, in de eerste plaats om het bedrijf en de werkomgeving beter te leren kennen, en voor de organisatie om een band met de nieuwe werknemer te scheppen en te voorkomen dat er onnodig veel tijd en vertrouwen verloren gaan. In dit artikel kijken we naar de belangrijkste aspecten om optimale integratie van werknemers te waarborgen. 

Een gedegen planning voor de integratie van werknemers

Volgens integratie-experts moet de duur van de integratie van nieuwe werknemers ongeveer drie maanden na de indienstneming van een nieuwe werknemer innemen. Er zijn een aantal belangrijke aspecten van een goede planning van de integratie van werknemers waarmee rekening moet worden gehouden.

Om te beginnen, tijdens het integratieproces moeten de verantwoordelijke trainers de verwachtingen van het bedrijf en de nieuwe werknemer op een duidelijke en eenvoudige manier afstemmen en zijn/haar plaats in het bedrijf te impliceren. Een goede manier om dit te doen is door coaching voor medewerkers te organiseren. Dit kan de tijd verkorten die de nieuwe werknemer nodig heeft om positieve resultaten te boeken en voorkomen dat ze al vroeg in hun carrière slechte gewoonten ontwikkelen.

Professionele coaches kunnen uw bedrijf hierin ondersteunen. Kijk op de website van CoachHero.nl voor het inschakelen van coaching Haarlem om uw organisatie en teamleden te helpen bij ontwikkelvragen. 

Wat is nodig voor de integratie van werknemers?

Als bedrijfsleider moet u bepalen wat relevant is voor wie net begint in uw organisatie. Een goede tip is om klein te beginnen en relevant te zijn voor de desbetreffende werktaken en de verwachtingen van de nieuwe werknemer. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat dat het programma niet voor iedereen hetzelfde kan zijn. Hoewel de basis kan voor iedereen kan worden gestandaardiseerd, heeft elke nieuwe werknemer zijn eigen persoonlijke- en werkachtergrond, wat betekent dat de integratie moet worden afgestemd op individuele aspecten, zoals ervaring en interesses. 

Rekening houden met re-integratie 

Uitval kan soms betekenen dat er moet worden gewerkt aan re-integratie in het werkveld. Het is belangrijk dat bedrijven en organisaties een duurzame werkwijze incorporeren om de personeels- en bedrijfsschade vanwege uitval te minimaliseren. Voor dergelijke doeleinden kunt u een re-integratiepartner inschakelen, om ervoor te zorgen dat uw (ex-)teamleden zo snel mogelijk weer op de juiste plaats terechtkomen. Een re-integratiepartner kan helpen om medewerkers te helpen terug te komen bij uw werkplek of aan de hand van een re-integratie 2e spoor een passende duurzame baan te vinden bij een nieuwe werkgever. Dit helpt niet alleen uw bedrijfsreputatie hoog te houden en arbeidsverloop te minimaliseren, maar zorgt er ook voor dat hoge onkosten kunnen worden vermeden door langdurig uitval. 

(Dit artikel valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.)