Seizoenseinde F1 in Abu Dhabi, MYLAPS uit Haarlem werkt al aan de toekomst

Algemeen
Kees Koning toont het magische kastje dat opgeladen zestien uur lang data ontvangt.
Kees Koning toont het magische kastje dat opgeladen zestien uur lang data ontvangt. (Foto: Bert Westendorp)

HAARLEM – Dit weekend wordt gestreden om de laatste punten van het Formule 1 seizoen 2022. Op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, wat is uitgerust met tijdwaarnemingsapparatuur van het Haarlemse bedrijf MYLAPS, zal elke seconde weer van groots belang zijn. Ondertussen was men tijdens hetzelfde weekend zich op Circuit Zandvoort aan het voorbereiden op de toekomst.

Het bedrijf MYLAPS heeft eerder dit jaar tijdens diverse nationale grote autosportevenementen een innovatief Race Control systeem getest dat werkt met GPS. Zo ook dit weekend, waar het tijdens de Zandvoort 500 werd ingezet en probleemloos leek te werken.

Medewerker van MYLAPS en oud-perschef van Circuit Zandvoort, Zandvoorter Kees Koning, geeft uitleg over het nieuwe systeem: “Er hoeven voor een aantal circuitlocaties geen detectielussen meer aangelegd te worden om te zien waar iemand exact rijdt. Dat scheelt in kosten voor de circuits, maar vergroot ook de nauwkeurigheid en daarmee het overzicht. Alles werkt via GPS op de centimeter nauwkeurig. Ook kun je “triggers” op basis van GPS-coördinaten instellen. Voor de toekomst kun je daarbij denken aan een Powerboost, zoals bij Formula E of het activeren van DRS in Formulewagen series. Een auto gaat dan niet meer over een fysieke detectieles, maar passeert een virtuele lijn van GPS-coordinaten. Lampjes op het apparaatje, wat in de auto geplaatst kan worden, maakt het geven van vlaggen op het dashboard mogelijk: LED-lampjes geven aan of er een gele vlag is, code rood, Code 60 of een glad wegdek. In-car flagging werkt daarmee sneller en vergoot de veiligheid op de baan.”

Tijdens diverse races, onder meer tijdens de Ford Fiësta Cup bleek het X2 Race Control systeem perfect te functioneren. MYLAPS zorgt er voor dat iedere coureur, baanpost en Race Control op ieder moment de precieze GPS locatie van een renwagen op de baan detecteert en weet. “Het Race Control systeem gaat een sterke toevoeging voor de internationale autosporttoekomst zijn, naast de traditionele tijdwaarnemingsspullen. En voor die toekomst is veel testwerk nodig.”

Het systeem van MYLAPS bestaat uit vijf onderdelen. In de eerste plaats is er de X2 RaceLink, een soort transponder die in de auto gemonteerd wordt. Daarnaast omvat het pakket de X2 BaseLink, een GPS- en RF-radarpunt dat strategisch langs de baan is geplaatst waarmee de RaceLinks communiceren. Ook staan er LED-panelen (ook wel bekend als Digiflags) langs de baan die de vlagsignalen geven en er zijn draadloze schakelkastjes (marshal controllers) op alle baanposten. Er draait tenslotte geavanceerde software bij de tijdwaarneming.”

In deze Porsche is de X2 BaseLink bevestigd op het dashboard van deze Porsche.