Twee weken geen verkeer op Schiphol-Oostbaan

Algemeen
De Schiphol-Oostbaan gaat twee weken in onderhoud.
De Schiphol-Oostbaan gaat twee weken in onderhoud. (Foto: Pixabay)

HAARLEMMERMEER - De Schiphol-Oostbaan is aan de beurt voor onderhoud. Vandaar dat er van 12 tot en met 23 juli niet wordt gevlogen. Het klein zakelijk verkeer dat normaal gebruik maakt van de start- en landingsbaan, zal tijdens het onderhoud starten of landen op één van de andere banen.

Aan de Schiphol-Oostbaan wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat de start- en landingsbaan in goede conditie is en blijft. Er worden herstellende werkzaamheden aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, lampen schoongemaakt of vervangen en omliggende grasvelden worden gemaaid.

Aangepast baangebruik

Het onderhoud heeft beperkte gevolgen voor de geluidsbelasting in de omgeving. De baan wordt doorgaans gebruikt voor klein zakelijk verkeer. Deze vliegtuigen zullen gebruik maken van de andere start- en landingsbanen. Welke baan dit zal zijn, is onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden.

Omwonenden kunnen voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden contact opnemen met BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). BAS geeft op de website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week van 09.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 020-6015555 of via: https://bezoekbas.nl/.

Op de websites van BAS en van Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol, zodat omwonenden inzicht krijgen in de ontwikkeling van het vliegverkeer. Omwonenden van Schiphol hebben met de nieuwe app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie.