Vervoerplan busvervoer 2023 in voorbereiding

Algemeen
Een R-net bus.
Een R-net bus. (Foto: Kees van der Veer)

HAARLEMMERMEER - Jaarlijks geeft de gemeente Haarlemmermeer advies aan Connexxion voor het opstellen van een vervoerplan. In dit plan staat welke lijn waar, hoe laat en hoe vaak en op welke dagen rijdt. Om een goed advies te kunnen geven vraagt de gemeente ieder jaar aan verschillende organisaties en inwoners om wensen en suggesties mee te geven voor het plan van het eerstvolgende jaar. De ingebrachte suggesties worden meegenomen in het advies aan Connexxion en dit advies is eind november met de raad besproken en aangevuld.

De gemeente is geen opdrachtgever en kan niet bepalen wat Connexxion wel of niet moet doen. Wel is de gemeente een belangrijke belanghebbende voor Connexxion. Dat is de reden waarom de gemeente jaarlijks advies geeft. Bij dit advies betrekt de gemeente Haarlemmermeer de dorps- en wijkraden, ondernemersverenigingen, parkmanagementorganisaties en inwoners. Zij geven wensen en suggesties mee voor het plan van het eerstvolgend jaar.

Nachtverbinding

De belangrijkste punten uit het advies aan Connexxion zijn: zorg voor een rechtstreekse verbinding van Badhoevedorp naar het centrum van Amsterdam, liefst ook als nachtverbinding. Zorg voor rechtstreekse en frequente verbindingen met Schiphol, Amsterdam-Zuid, Amstelveen en Hoofddorp. Zet in op kleiner materieel op de lijnen 192 en 195 in verband met de leefbaarheid. Denk mee over de bereikbaarheid van de Zuidrand van Haarlemmermeer en kijk kritisch naar de frequenties in relatie tot de bezettingsgraad. Flexsysteem (vraagafhankelijk OV) in het gebied van voormalig Haarlemmerliede en Spaarnwoude zodat de kernen waar nu geen bussen rijden (Haarlemmerliede, Penningsveer, Spaarnwoude) toch worden bediend. Dit geldt ook voor Burgerveen.Laat lijn 12 vaker rijden.

Een stukje geschiedenis

Het openbaar vervoer in Nederland bestaat uit een netwerk van spoor-, metro-, en tramlijnen en bus- en veerdiensten. Landelijk exploiteert de NS in opdracht van het Rijk het spoor. Regionaal is Nederland opgedeeld in dertien zogenaamde vervoersautoriteiten. Dit zijn de opdrachtgevers of concessieverleners voor het openbaar vervoer. Een concessie is het alleenrecht om openbaar vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaalde periode. Voor Haarlemmermeer verleent de Vervoerregio Amsterdam dit recht voor Amstelland-Meerlanden. Het deel van de gemeente ‘binnen de Ringvaart’ valt hieronder. De provincie Noord-Holland is concessieverlener voor de rechten van Haarlem-IJmond. Het deel van Haarlemmermeer ‘buiten de Ringvaart’ valt onder hieronder. In beide gevallen wordt het openbaar vervoer verzorgd door Connexxion. 

Vervolg

Nadat het advies is ingewonnen, gaat Connexxion aan de slag met een concept van het vervoerplan. Zij legt dit plan voor aan de Adviescommissie Amstelland-Meerlanden. Op basis van het advies van deze commissie kan Connexxion besluiten het concept vervoerplan aan te passen. Vlak voor de zomer toetst het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio het vervoerplan aan het Programma van Eisen en stelt het plan vast.

 Bij deze ov-concessie Haarlem-IJmond  is geen adviescommissie. De verschillende gemeenten reageren elk afzonderlijk schriftelijk op het concept vervoerplan. Alleen bij ingrijpende voorstellen wordt de gemeente uitgenodigd voor overleg. Daarna past Connexxion het concept vervoerplan eventueel aan, waarna het vervoerplan wordt vastgesteld door de provincie Noord-Holland.

Andere concessies

Naast de eerdergenoemde zijn er nog twee andere busconcessies die van invloed zijn op Haarlemmermeer namelijk de stadsconcessie van Amsterdam en de concessie Zuid-Holland Noord, waarvan zogenoemde gedooglijnen door Haarlemmermeer rijden. Dit zijn buslijnen die inbreuk maken op het exclusieve concessierecht van Connexxion, maar die gedoogd worden omdat ze een belangrijke verbinding verzorgen of om historische redenen (bijvoorbeeld lijn 57 naar Nieuw-Vennep van Arriva en lijn 369 naar Schiphol van het GVB). Gedooglijnen moeten een aanvulling zijn op het openbaar vervoernetwerk en mogen niet concurreren met de buslijnen van de concessie waar ze te gast zijn. Omdat Haarlemmermeer niet tot het concessiegebied hoort van deze concessies is de gemeente geen formele overlegpartner voor de vervoerplannen hiervan. Afstemming vindt in beide gevallen plaats via de Vervoerregio Amsterdam.

Zo wordt voor het Vervoerplan 2023 aan Arriva geadviseerd: laat lijn 470 ook overdag bij het brugrestaurant stoppen. Verhoog de frequentie van de bestaande buurtbuslijn (723 Roelofsarendsveen-Lisse) naar één keer per uur.

Met het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf deelt de gemeente de wensen van Badhoevedorp voor betere verbindingen naar Amsterdam.