Wat vinden politieke partijen van eventuele uitbreiding van Schiphol?

Algemeen
Schiphol, wel of niet uitbreiden?
Schiphol, wel of niet uitbreiden? (Foto: Pixabay)

HAARLEMMERMEER - ‘Schiphol mag niet meer uitbreiden om nog meer overlast voor omwonenden te voorkomen. Een extra Kaagbaan is dan ook niet bespreekbaar’. Dat is de stelling die we hebben voorgelegd aan politieke partijen in Haarlemmermeer. Tien partijen hebben daarop gereageerd.


Maaike Ballieux 

Maaike Ballieux (GroenLinks): “Wat GroenLinks Haarlemmermeer betreft moet Schiphol krimpen. Alleen dan kunnen we in onze regio voldoende woningen bouwen. Het huidige aantal vluchten heeft een onacceptabele impact op onze leefomgeving, op het milieu en op de gezondheid van omwonenden. Nachtvluchten moeten verboden worden en de reservering voor de Tweede Kaagbaan moet vervallen.”


 Hans Spijker 

Hans Spijker (Eén Haarlemmermeer): “Schiphol mag niet meer groeien, dus zeker géén extra Kaagbaan. Ook géén doorgroei met een tweede terminal, zoals nu gereserveerd is in het gebied bij Badhoevedorp, Zwanenburg en Lijnden. Laat korte afstand(Europese) vluchten vervangen door meer duurzaam vervoer, per trein als alternatief. De beste oplossing blijft Schiphol in Zee.”


Erik Vermeulen 

Erik Vermeulen (Forza!): ‘Dit zijn twee stellingen. De reservering van die tweede Kaagbaan moet er af. Daar kunnen we kort over zijn. Als Schiphol kans ziet om te groeien en tegelijkertijd de overlast duidelijk meetbaar omlaag weet te brengen ziet Forza! geen reden om die groei in de weg te staan.”


Kasper Sulman 

Kasper Sulman (Gezond Haarlemmermeer): “Eens. Wij houden vast aan het huidige maximum van 500.000 vluchten per jaar. De extra Kaagbaan is dan ook niet nodig. De overlast van geluid en vooral door fijnstof door Schiphol moet omlaag. Gezondheid van mensen moet altijd boven een economisch belang staan!”


 Fouad Sidali 

Fouad Sidali (PvdA): “Absoluut geen tweede Kaagbaan! Laat Schiphol zo snel mogelijk aan alle voorwaarden voor een natuurvergunning voldoen. Breng het aantal vluchten van en naar Schiphol terug. Verplaats op langere termijn de start- en landingsbanen naar zee. Dat is goed voor onze gezondheid en dan kunnen er zeker 150.000 woningen gebouwd worden.”


Gerdien Knikker 

Gerdien Knikker (D66): “Schiphol is belangrijk maar we moeten de luchthaven veel beter inpassen in onze leefomgeving. Aan de ene kant door verduurzaming en goede en betaalbare alternatieven voor vliegen. Aan de andere kant door het aantal vluchten te beperken, nachtvluchten af te schaffen en het aantal start- en landingsbanen niet uit te breiden.”


Erik van der Peet 

Erik van der Peet (CDA): “Met 500.000 vluchten per jaar is voor ons een grens bereikt, Schiphol kan niet verder groeien. Wij willen dat onze economie minder afhankelijk wordt van de luchtvaart, de overlast voor de omgeving afneemt en de leefbaarheid verbeterd. De reservering van de tweede kaagbaan moet daarom zo snel mogelijk worden opgeheven.”


Marjolein Steffens 

Marjolein Steffens (HAP): “De grenzen van de groei van Schiphol zijn bereikt, het aantal vluchten mag niet groeien. Nachtvluchten moeten worden verboden en de reservering van de parallelle Kaagbaan moet verdwijnen. HAP wil herziening van LIB-contouren omdat ze de mogelijkheid om te bouwen in Haarlemmermeer onnodig beperken, terwijl extra woningbouw nodig is om dorpen levendig en leefbaar te houden!”


Paul Meijer

Paul Meijer (Belang van Nederland): “BVNL-Haarlemmermeer is hierin neutraal, omdat de gemeenteraad er niet over beslist. We zien veel populistische verkiezingsretoriek over het onderwerp Schiphol, met name van lokale partijen. Het is niet de gemeenteraad die hierover besluit, maar de politiek in Den Haag. BVNL zal altijd het belang van onze inwoners voorop stellen.”


Chandra Janki 

Chandra Janki (Meer Haarlemmermeer): “Eens en omdat de ruimtereservering onderdeel is van de groeiplannen van Schiphol zien we dat in onze gemeente niet naar behoefte gebouwd kan worden. In Zwanenburg en Halfweg mogen vanwege Schiphol al geen grote woningbouwprojecten ontwikkeld.”