Verontruste bewoners en organisaties voeren actie op Schiphol

Algemeen
Aanstaande zaterdag is er een actie tegen uitbreiding van Schiphol.
Aanstaande zaterdag is er een actie tegen uitbreiding van Schiphol. (Foto: Pixabay)

HAARLEMMERMEER/NIEUW-WEST- Een grote groep bewoners van Nieuw-West maakt zich zorgen over de uitzonderingssituatie van Schiphol. “We willen graag de leefomgeving zo optimaal mogelijk houden. Alleen door de enorme toename van het vliegverkeer van Schiphol is dit heel moeilijk. Veel inwoners hebben slaapproblemen door geluidsoverlast, nachtvluchten en overige medische problemen”, laat Léon van Hedel, van Platform Vliegoverlast Amsterdam, weten. Aanstaande zaterdag, 14 mei, vindt er een grote landelijke actie plaats voor krimp van de luchtvaart. “We roepen iedereen op om naar het plein voor Schiphol Plaza te komen, waar een gevarieerd programma plaatsvindt met onder meer een live optreden van onze eigen Fulco van der Veen.” 

Voorheen waren inwoners van Nieuw-West verbonden als BAAT (Bewoners Alliantie Amsterdamse Tuinsteden). Nu gaan ze verder als PVA (Platform Vliegoverlast Amsterdam), te vinden op Vliegoverlast.nl. Het platform is mede organisator van de actie op Schiphol. Ook Milieudefensie, Extinction Rebellion, Greenpeace, Natuur & Milieu, Students for Future, Fridays for Future, de ASVA Studentenvereniging en SchipholWatch doen mee. De actie is aangemeld bij de gemeente Haarlemmermeer en wordt veilig en vreedzaam gehouden.

Programma

Het programma ziet er als volgt uit: om 11.00 uur: opening bekende Nederlander; 11.10 uur: start muziekoptreden ElleBasi en Florian Wolf; 11.15 uur: aankondigingen/toelichting diverse acties bij andere vliegvelden; 11.30 uur: stiltemoment ongeveer 15 minuten met ondersteuning Red Rebels; 12.00 uur: lunchtijd 30 minuten met muziek van Ulrike, Florian Wolf en ElleBasi; 12.55 uur: spreker Bram van Liere of Donald Pols, Milieudefensie; 13.10 uur: spreker Greenpeace; 13.20 uur: spreker Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren; 13.30 uur: spreker studentenvereniging ASVA (woningentekort); 13.40 uur: bewonersvereniging PVA; 13.50 uur: afsluiting: XR-Music & Zanggroep, Ulrike, Florian Wolf, ElleBasi; 14.00 uur: einde actie.

Vliegvakantie

Kunnen we dit jaar nog wel met vliegvakantie via Schiphol? “Dat is een belangrijke vraag van veel mensen. Na alle ellende van corona zijn veel mensen uit  Nieuw-West toe aan een fijne onbezorgde vakantieperiode. De huidige rommelige situatie is bizar. Hoe is dat komende zomer? De baas van Schiphol, de heer Benschop, zegt er dat dan alle problemen zijn opgelost. Hoe hij dit wil doen, wordt niet vermeld en blijft dus uitermate vaag en niets zeggend”, reageert Van Hedel. “Toezeggingen van Schiphol en het nauw verbonden KLM worden lang niet altijd nagekomen. Dat is jammer voor alle reizigers, alle omwonenden en vooral voor alle ernstig gehinderden.” Maar om op de vraag terug te komen, antwoordt Van Hedel positief: “Ja. Wanneer alle hubs verdwijnen van Schiphol!”

Uitzonderingspositie

De uitzonderingspositie van Schiphol en de KLM krijgt intussen steeds meer kritiek. Diverse partijen voeren actie om wel verandering te eisen. In Nieuw-West vragen veel bezorgde bewoners ook om minder geluidsoverlast en een veel gezonder klimaat. 

Waarom wil Schiphol altijd blijven groeien? Het is één van de onderwerpen die zaterdag aan bod komt. “Met 500.000 vluchten per jaar is Schiphol groot genoeg. Door de groeiwens van Schiphol, blijft de vliegoverlast en de CO2 uitstoot hoog en kunnen er niet voldoende woningen gebouwd worden, waar velen op wachten” zegt van Hedel. Een ander onderwerp is: “Schiphol en KLM houden zich niet aan klimaatdoelen ten behoeve van de volgende generaties. Onze (klein)kinderen willen hier ook veilig en gezond kunnen leven en werken. Al jaren heeft Schiphol bijvoorbeeld geen omgevingsvergunning, zoals elk bedrijf moet hebben.”

Klimaatdoelen

“Schiphol en KLM zeggen zich te houden aan klimaatdoelen, maar dat is heel marginaal. Luchtverontreiniging wordt ook door het RIVM slechts gemeten tot één meter boven de grond, terwijl juist de starts en landingen voor heel veel geluidsoverlast zorgen en zeer veel ongezonde rommel boven onze hoofden uitstoten”, somt Van Hedel op. “Minder vliegverkeer, minder dan 500.000 vluchten, is best mogelijk. Vliegvakanties blijven dan gegarandeerd, net als zakelijke vluchten en vrachtverkeer. Want wanneer de vele overstappers worden geschrapt, heeft het vliegverkeer genoeg aan maximaal 350.000 vluchten per jaar. Dat is meer dan voldoende voor Nederland. Minder vluchten, dan is er minder vliegoverlast en kunnen er meer woningen in de omgeving worden gebouwd! Die overstappers (hubs) betalen geen belasting en geven ons alleen maar overlast in herrie en hele vieze ongezonde stoffen. Wij betalen die belasting. Schiphol en KLM betalen overigens helemaal geen belasting op kerosine, terwijl het openbaar vervoer wel belasting moet rekenen. Dat is gewoon oneerlijke concurrentie.”

Actie zaterdag

Volgens een steeds groeiend aantal Amsterdammers is de uitzonderingspositie van Schiphol en de KLM onterecht. Aanstaande zaterdag 14 mei wordt op het Schipholplein te Schiphol hiervoor aandacht gevraagd. Omwonenden (waaronder PVA) en diverse publieke partijen organiseren deze bijeenkomst om kracht bij te zetten voor minder vliegverkeer en minder overlast. De actie is van 11.00 tot 15.00 uur.