Noord-Hollands beste ondernemingen kiezen: eervol en pittig

Algemeen
Gedeputeerde en juryvoorzitter Ilse Zaal.
Gedeputeerde en juryvoorzitter Ilse Zaal. (Foto: Bas Beentjes)

REGIO - In een uitpuilende Philharmonie in Haarlem worden 25 mei de beste ondernemingen van Noord-Holland gekozen. “Eigenlijk zijn er veel te veel goede kandidaten”, blikt gedeputeerde en juryvoorzitter Ilse Zaal vooruit.

Het wordt haar eerste live finaleavond van de Ondernemersverkiezing Noord-Holland (OVNH). Tijdens haar debuut als OVNH-juryvoorzitter stond Zaal in een lege zaal winnaars te feliciteren via een scherm. 

Nu de coronatijd achter de rug lijkt, is de finaleavond van 2022 voor haar al op voorhand geslaagd. “Omdat we eindelijk weer met al die mooie ondernemingen aan tafel kunnen. En omdat zij zich live kunnen presenteren in die prachtige Philharmonie. Wie wint, maakt me eigenlijk niet uit. Ze zijn allemaal steengoed!”

Eervolle taak

De gedeputeerde noemt haar juryvoorzitterschap “ontzettend leuk en eervol”. Daarnaast ziet ze het als kans om ‘boven op de vernieuwing’ te zitten. “Dankzij deze taak leer ik veel ondernemingen kennen. Als ik juryrapporten lees, ben ik telkens weer verbaasd wat er allemaal wordt gemaakt in onze provincie. Ik ontdek steeds nieuwe producten en diensten.” 

Dobbi is zo’n ‘ontdekking’. De online stomerij & wasservice haalt kledingstukken thuis op én retourneert ze binnen 48 uur brandschoon. Het bedrijf werd in 2021 uitgeroepen tot De Belofte. “Ik heb dit gewoon nodig in mijn leven, dacht ik toen ik kennismaakte met Dobbi”, lacht Zaal. “Mijn tweede reactie was: waarom bestond dit nog niet?! Jonge ondernemers in de provincie die dit soort dingen bedenken maken mij heel enthousiast.”

Over het innoverend vermogen van Noord-Hollandse ondernemingen heeft ze sowieso niets te klagen, zegt Zaal. Ze ervaart de vernieuwingsdrang bij OVNH en als ze ziet hoe vaak een beroep wordt gedaan op provinciale en Europese subsidies voor innovaties. “Ondernemers innoveren continu. Als je bijvoorbeeld kijkt naar verduurzaming zijn ze er snel klaar voor, en lopen ze voorop. Dat gaat heel goed in onze provincie.”

Blij en trots

Regelmatig neemt de gedeputeerde een kijkje in een van de vele bruisende bedrijfskeukens in Noord-Holland. “Laatst bezocht ik Wijnkoperij Okhuysen, de winnaar van de Publieksprijs 2021. Toen zag ik wat die titel voor ze had gedaan. De trofee stond op een prominente plek en er hing een enorm spandoek in het pand. De medewerkers én klanten waren nog steeds blij en trots.”

“Het is superbelangrijk om ondernemingen op deze manier in het zonnetje te zetten”, vervolgt Zaal. “Omdat ze zoveel betekenen voor de provincie. Ze leveren werkgelegenheid en zorgen voor economische groei. Familie- en mkb-bedrijven spelen ook vaak een grote rol in de lokale samenleving. Bijvoorbeeld omdat ze plaatselijke sportclubs sponsoren of bij evenementen betrokken zijn. Daarnaast zijn ze belangrijk voor onze maatschappelijke transities. Dit zijn de mensen die woningen bouwen, of bijdragen aan de energietransitie of de verduurzaming van de landbouw en onze voedselketen.”

Oh, bestaat dat?

Zaal wijst op het grote aantal aanmeldingen en het feit dat ondernemers collega-ondernemers nomineren voor OVNH. Volgens haar zegt dat iets over de populariteit en statuur van de verkiezing. Ze vindt ook dat de OVNH-schijnwerpers inwoners goed laten zien wat er allemaal borrelt, bloeit en groeit in Noord-Holland. 

“Ik hoop op zo’n effect van ‘oh, bestaat dat!’ en ‘maken we dat in Noord-Holland?’ Want als je weet dat producten of diensten uit de buurt komen, ben je misschien sneller geneigd om iets af te nemen van die ondernemingen. Belangrijk, want met lokaal ondernemerschap hebben we een lange weg te gaan. Daarom: kijk eerst lokaal voordat je iets online bestelt of uit Amerika haalt. Lokaal kan van alles zijn: van verzekeringen tot voedsel bij stalletjes of boerderijwinkels. We hopen daar met OVNH een steentje aan bij te dragen.”

Tegen het licht

De gedeputeerde hoort steeds vaker dat klanten de deelnemers beter weten te vinden én beter waarderen. “De nominatie van Okhuysen had gezorgd voor een belangrijke toets van het eigen functioneren, een reflectiemoment. Een genomineerd bedrijf moet namelijk veel informatie aanleveren en laten zien hoe het presteert. Dat tegen het licht houden van aspecten kan zorgen voor verbeteringen. Ondernemingen moeten serieus aan de bak om de prijs te kunnen winnen.”

Naast erkenning zorgt OVNH voor herkenning. Zo spotte Zaal laatst bij een strandtent drankjes van een OVNH-deelnemer op de kaart. “En ik zie vaak dat ondernemingen die meededen aan GO!-NH of PIM later worden genomineerd voor de verkiezing, zoals dit jaar FastFeetGrinded. Supermooi dat we die bedrijven eerst op weg hebben geholpen met onze MKB-instrumenten, en dat ze daarna worden genomineerd!”

Diversiteit en inclusie

Bij de beoordeling van de finalisten in 4 categorieën legt de OVNH-jury talloze onderwerpen op de weegschaal. Van goed werkgeverschap tot ambitieniveau, van een heldere toekomstvisie tot duurzaamheid. “Op verzoek van Provinciale Staten hebben we dit jaar nóg beter gekeken of de ondernemingen het goed doen op het gebied van diversiteit en inclusie. Heeft het bedrijf nieuwkomers, vluchtelingen of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in het personeelsbestand? Voor mij is dat erg belangrijk.” 

Met alle informatie op tafel maakt de jury daarna zorgvuldige afwegingen. De taakverdeling is volgens Zaal duidelijk en de sfeer “ontzettend harmonieus”. Elke categorie ligt bij een aantal juryleden die punten geven. In het juryberaad worden vervolgens alle afwegingen besproken en hakken we knopen door. Zo wordt de top 10 teruggebracht tot een top 3. Een pittige opdracht. “Want eigenlijk zijn er veel te veel goede kandidaten.”

Kiezen tussen je kinderen

Tijdens het overleg luistert Zaal aandachtig naar de verhalen over de jurybezoeken. “Een jurylid uit de mediawereld kijkt anders naar ondernemerschap dan een jurylid uit de financieringshoek. Het is ook fijn dat zij goed kunnen uitleggen waarom het ene bedrijf uniek is ten opzichte van anderen. De individuele expertise in onze jury is heel groot. Belangrijk, want afwegen is soms moeilijk. Mij zijn alle ondernemingen in Noord-Holland even lief; het is als kiezen tussen je kinderen. Maar door al die deskundigheid aan tafel komen we er altijd uit met elkaar.”

Ook stemmen?

Op www.ovnh.nl/publieksprijs kan iedereen stemmen op de ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’. De stembussen voor de Publieksprijs sluiten 24 mei (22.00 uur).