atelierbezoek

Kunstenaar Fennanda Eleveld: ‘Wij zijn verhalen, wij allemaal’

Cultuur
Werk van Fennanda is te zien in museum Kranenburgh.
Werk van Fennanda is te zien in museum Kranenburgh. (Foto: Ed Bausch)

CASTRICUM - Het geel van het veld komt terug in de schilderijen. Het geel van het stro dat in de winter de bollenvelden bedekt. Of het geel van de bloemen die de bollen in de lente tevoorschijn toveren op de zandgronden die Fennanda Eleveld kan zien vanaf de verdieping van haar atelier, een voormalige bollenschuur aan de Zanderijweg. Je kunt een slechtere plek hebben als atelier. De geur van de bollen raakt natuurlijk nooit uit het hout van de schuur en het kan er enorm waaien, maar voor haar is het de gedroomde plek, waar Fennanda in stilte de vormen en kleuren kan laten ontstaan die haar werk zo kenmerken.

door Mieke Rozing en Ed Bausch

‘De andere kant’, dat is de titel van een boekje dat meteen de aandacht trekt bij binnenkomt op de verdieping na beklimming van een trap, die wat je noemt een uitdaging is. “Ja, die trap is ook de reden dat ik tijdens de Kunstfietsroute niet exposeer in mijn atelier, maar elders.” Maar voor Fennanda zelf (Assen, 1960) is de trap juist ook een deel van haar bijna dagelijkse gang naar de concentratie met de blik op het omringende land. “Altijd de blik op de andere kant van iets of van iemand.”

Intuïtief

Misschien is de ‘andere kant’ wel de leidraad in haar bestaan, haar bestaan ook als kunstenaar. Fennanda is de helft van een tweeling. “Die spiegeling met mijn zus Wilma is er altijd. Wat maakt wie wij zijn, zo vlak na elkaar geboren?” Samen maakten ze dat boekje: gedichten van Wilma en tekeningen van Fennanda, ontstaan vanuit vrede en verwondering over jij en ik en wij en over het mooie van de omringende wereld, als je die wilt zien. Fennanda ziet de schoonheid in het kwetsbare en het alles omvattende van die wereld en geeft daar op een intuïtieve manier vorm aan. Tijdens het filmen pakt ze een uit papier gesneden en al beschilderde vorm (in dit geval een boom) uit een laatje en gaat daar met oost-indische inkt lijnen aan toevoegen. In luttele seconden ontstaat al een pakkend beeld.

Hang naar weemoed als kracht voor het nu

Beelden die ze op dit moment laat zien door bomen te tekenen en schilderen. Ze doet mee aan de groepsexpositie ‘Hokjes Heilige Huisjes’ van het Kunstenaars Centrum Bergen in museum Kranenburgh, te zien tot en met 30 april. Haar leerscholen stonden in Groningen, in Parijs als ‘vrije student’ aan de Academie des Beaux Arts en aan de Gerrit Rietveld Academie. En lange tijd werkte ze voor het kinderatelier in de Hermitage in Amsterdam. Een rijke vorming als basis voor de vrije manier om te komen tot de uitingen in tekeningen en schilderijen van hoe zij de wereld ziet. Of misschien ook graag zou zien, want enige hang naar weemoed, naar romantische beelden is haar niet vreemd. Net overigens als in de dichtregels van haar zus.

Het verlangen naar eenheid

“Echt zijn waar je bent”, dat is wel een credo van haar in de vluchtige wereld van nu. “Als ik geen penseel of pen had, zou ik tekenen in het zand. Ik moet iets maken. Tegelijkertijd zet het lesgeven mij ook weer op aarde.” Fennanda geeft les aan Toonbeeld in Castricum. “Het zijn ook de oerbeelden uit de mythologie of bijbelse verhalen die mij inspireren, zoals de Held, de Voedster, de Redder of de universele betekenissen van de Draak, de Slang of de Kikker. De Berg staat voor de stilte, de Rivier voor de stroom van het leven, het stromen van gedachten. En altijd is er het zoeken naar eenheid in alles, de eenheid van mij en mijn tweelinghelft, als eenheid in alles.” Fennanda is in september kunstenaar van de maand in de Hortus van Alkmaar met bijzondere, kleine boomportretten en werken van haar zijn eerst ook te zien in Toonbeeld/Geesterhage tijdens de Kunstfietsroute Bakkum in het eerste weekend van juni. 

Kijk voor haar werk, het boekje ‘De andere kant’ (en de kleine harmonica-uitvoering daarvan) op fennandaeleveld.nl. Kijk voor het filmpje over het atelierbezoek op www.rodi.nl/heiloo.

Fennanda Eleveld