Kinderkunst met hoofdletter k

Cultuur
Alles en iedereen op De Duif zo trots als een pauw.
Alles en iedereen op De Duif zo trots als een pauw. (Foto: aangeleverd)

HEILOO - De leerlingen van de groepen 3 van kindcentrum De Duif presenteerden vorige week hun eigen kunsttentoonstelling. Tijdens een rondleiding door de leerlingen genoten ouders en medeleerlingen van de sprankelende kunstwerken, gemaakt in de stijl van beroemde kunstenaars.

Juf Lisa van groep 3B: ”Ons project is gestart met gastlessen over Marc Chagall door Pieter van der Woel, van stichting Zingevende Ambachten. Hij vertelde over het leven en werk van deze schilder. Vervolgens maakten de leerlingen een eigen kunstwerk dat mooi werd ingelijst. Dát was de start van onze ‘kunstcollectie’. Daarna hebben we gewerkt aan pop-art. De kinderen hebben levensgrote schilderijen gemaakt van de herkenbare poppetjes van Keith Haring en striptekeningen naar Roy Liechtenstein. Ook hebben we driedimensionale kunst gemaakt van klei, naar het voorbeeld van Niki de Saint Phalle.”

Ook groep 3A van juffen Patricia en Natasja ging met kunst aan de slag: “Wij hebben gekeken naar overeenkomsten en verschillen tussen het werk van Vincent van Gogh, Hundertwasser en Gaudi. Wij hebben zelf kunstwerken gemaakt volgens de bijzondere technieken en het vrolijke kleurgebruik van deze kunstenaars”, vertelt juf Patricia. “Vervolgens hebben we geëxperimenteerd met de tekentechnieken van Escher en Picasso en maakten we een groot groepskunstwerk van ‘De Schreeuw’ van Munch.” Juf Natasja: “De lokalen in de Duivenvleugel hingen bomvol met kunst en ook op het schoolplein waren kunstwerken te zien. Mooi dat kinderen op deze manier kennismaken met kunst en met verschillende technieken leren werken. Ze waren zó trots op hun werk en dat hebben ze duidelijk laten zien. Een mooi staaltje van presenteren mét lef.”

Leermethode

De kinderen van groep 3 werken met Lijn3, een methode om te leren lezen en schrijven. Het thema van deze periode was kunst, waaraan alle activiteiten (lezen, schrijven, rekenen en creatieve vakken) afgelopen periode waren gekoppeld. Zo maakten de leerlingen kunstwerken met verf, ecoline, wasco, stift en klei en schreven ze bordjes voor ernaast. Ook maakten zij een route, bedachten rondleidingen en rekenden met toegangsprijzen. De tentoonstelling was een mooie manier om ouders en medeleerlingen te tonen wat ze binnen het thema hebben geleerd en gemaakt.