Tineke en Tony heten - wanneer het weer kan - iedereen van harte welkom in Inloophuis De Sluis.
Tineke en Tony heten - wanneer het weer kan - iedereen van harte welkom in Inloophuis De Sluis. (Foto: Pers Bureau Dasbach (freelance)

Tweede lustrum voor Inloophuis De Sluis

21 jan, 00:00 Algemeen

ANNA PAULOWNA - “We hebben ons Inloophuis destijds bewust De Sluis genoemd. Want wat is een sluis? Een sluis, daar vaar je in, daar lig je even stil en dan vaar je er weer uit”, zegt Tineke Sohier, coördinator vrijwilligers van Inloophuis De Sluis in Anna Paulowna. “Wij zijn er voor mensen die behoefte hebben aan een praatje, gezelligheid en contact met andere mensen. Onze enthousiaste vrijwilligers zorgen voor koffie en thee, ze zijn gastvrouw en gastheer en bieden een luisterend oor.”

Onze vrijwilligers dienen te beschikken over een goede luisterhouding

Deze maand - op de kop af op 25 januari aanstaande - is het tien jaar geleden dat het Inloophuis de Sluis aan de Molenvaart 23 haar deuren opende in de voormalige pastorie van de Hervormde kerk. Grote initiators waren de pastors Hans de Jong en Jetske Bosgra. Voorzitter Tony Tiemens van Inloophuis De Sluis: “Uit onderzoek van de inmiddels overleden Hans de Jong, bleek dat er veel eenzaamheid in de gemeente was, met name onder ouderen. Op basis van deze informatie richtte de Raad van Kerken in samenspraak met Jetske Bosgra een projectgroep op voor de oprichting van het Inloophuis. Een aantal enthousiaste mensen, waaronder Tineke en ik, is toen gebeld met de vraag of het iets voor ons was en voor we het wisten zaten we in het bestuur van het Inloophuis.” Het huidige vijfkoppige bestuur bestaat naast Tineke en Tony uit de bestuursleden Anita Osinga, Jolanda de Jong en Cees Dorsman.

Toegevoegde waarde

In de tien jaar van haar bestaan is gebleken dat het Inloophuis een toegevoegde waarde heeft in de gemeente Hollands Kroon. Tineke: “In principe zijn we elke woensdagmorgen open van 10.00 tot 12.00 uur. Die woensdag is bewust gekozen omdat we dan markt hebben voor de deur en achter ons pand bevindt zich ‘Het Winkeltje’; een kringloopwinkeltje met een grote boekenhoeveelheid waar onze gasten dan ook vaak even heenlopen. Dus de mensen die hier op de woensdagmorgen komen, nemen zo ook wat andere dingen mee tijdens hun bezoek.”

Vrijwilligers

Tony Tiemens herinnert zich nog goed dat de start van het Inloophuis De Sluis voortvarend was. “We zijn meteen begonnen met het enthousiasmeren van vrijwilligers en de meesten van hen die zich toen aanmeldden, zijn er nog steeds.” Tineke vult aan: “Helaas zijn in deze coronatijd enkele vrijwilligers toch iets anders gaan doen, zodat we nu beschikken over tien vrijwilligers. We hebben zeker wel drie nieuwe vrijwilligers nodig. In de loop der tijd is er wel iets verandering in gekomen, maar er is nog steeds een vaste groep die van begin af aan nog steeds ontzettend enthousiast is.”

Gehoord

“We zijn wel kritisch geweest bij het screenen van nieuwe vrijwilligers. Men moet bijvoorbeeld beschikken over een goeie luisterhouding, want de mensen die hier komen willen hun verhaal doen en daar moeten ze zich veilig bij voelen. Het gaat daarbij niet om jou, maar om hen. Onze gasten moeten zich gehoord voelen.” Tony: “We voeren best wel intensieve gesprekken met vrijwilligers. Omdat we in teams van twee vrijwilligers werken, kijken we ook of de mensen bij elkaar passen, elkaar aanvullen en de nodige bagage hebben. Je moet wel levenservaring meebrengen om niet alleen goed te luisteren, maar ook waar nodig advies te kunnen geven.” Drie of vier maal per jaar komen de vrijwilligers bij elkaar. Enerzijds om de voortgang van het werk te bespreken, anderzijds informatie ontvangen over verschillende onderwerpen zoals communicatie, slechthorendheid, dementie, eerste hulp bij ongelukken, rouwverwerking et cetera.

Praatje

Terugkijkend op de afgelopen tien jaar constateren Tineke en Tony dat gasten in de begintijd toch wel over een drempel moesten stappen. Tineke: “Het onderzoek van pastor Hans de Jong ging in die tijd over de vraag ‘hoe groot is de eenzaamheid in de polder?’”. De eerste folder die we maakten handelde dan ook over eenzaamheid. Wij merkten echter dat dit drempelverhogend werkte. Mensen willen niet gezien worden als eenzaam, dus die term hebben we geschrapt, waardoor er ook mensen komen die niet per se eenzaam zijn. We leggen het accent in ons inloophuis op mensen die behoefte hebben aan een praatje en contact willen leggen met andere mensen. Want daar gaat het uiteindelijk om. Maar goed, het blijft voor een nieuwe gast altijd een drempel. Daarom vragen we ook wel aan hen of er iemand is die met ze mee kan komen tijdens hun eerste bezoek, want mensen moeten zich vooral welkom en veilig voelen bij ons.” De bezoekers die De Sluis de afgelopen jaren hebben weten te vinden bestaan uit ouderen, weduwen/weduwnaren, alleengaanden, maar ook mensen met een partner, of mensen die nieuw in de polder zijn komen wonen en nog niemand kennen. Tineke: “We willen wel benadrukken dat we er niet alleen voor ouderen zijn maar echt voor iedereen die daar behoefte aan heeft, dus ook voor mensen buiten Hollands Kroon.”

Activiteiten

Naast de bezoekjes op de woensdagochtend kunnen gasten ook zo nu en dan deelnemen aan andere activiteiten. “We organiseren drie keer per jaar een lunch, rondom de kerstdagen, de Bloemendagen en eentje op De Dag van de Eenzaamheid welke altijd in september of oktober plaatsvindt. We besteden altijd aandacht aan zomerse dagen en overige feestdagen als bijvoorbeeld het sinterklaasfeest, dan maken we het extra gezellig.” 

In de achterliggende tijd heeft het bestuur twee keer een evaluatie onder de bezoekers gehouden. “We vroegen ons af of ons aanbod toereikend was en/of er behoefte was aan een spreker, een spelletje of aan iets anders. Daaruit kwam steeds naar voren dat het gewoon gezellig kletsen met elkaar voldoende is.” En reken maar dat het lekker vertoeven is aan de stamtafel in de gezellige huiskamer, waar ‘s winters het kacheltje staat te snorren. Tony: “We hebben echt gedacht dat we meer activiteiten moesten aanbieden, maar het blijkt dat mensen daar totaal geen behoefte aan hebben.” Tineke: “Zo hebben we een project uitgeprobeerd om in het weekend open te gaan, omdat we dachten dat de mensen die alleen zijn dan helemaal alleen zijn. Toen hebben we drie zondagen een activiteit georganiseerd met een spreker en met iemand die iets leuks kwam doen, maar daar kwam echt niemand op af. Dus daar zijn we mee gestopt, want je vraagt ook steeds wat van je vrijwilligers.”

Corona

Helaas is door de coronatijd het Inloophuis al bijna twee jaar dicht. Toch hebben bestuur en vrijwilligers niet stil gezeten. Vaak tweewekelijks hebben zij door middel van een telefoontje, kaartje of attentie contact gehad met gasten uit de vaste groep bezoekers. Tineke: “We kijken terug op blije momenten toen onze vrijwilligers in zowel december 2021 als in december 2022 de gasten een attentie konden overhandigen.” De gelden die hiervoor benodigd zijn ontvangt De Sluis via giften en donaties, waaronder elk jaar een bijdrage van de Hervormde kerk. Ook de fooienpot van Jan Petter biedt het Inloophuis elk jaar een mooi bedrag. Tony: “In 2021 zorgde Deen supermarkten voor een extra attentie en afgelopen december heeft de filiaalmanager van Albert Heijn in Anna Paulowna enthousiast het stokje overgenomen. De afgelopen tien jaar hebben we gezien dat veel polderse bedrijven en inwoners het Inloophuis een warm hart toedragen, door het doen van donaties en het bezoeken van het Inloophuis.”

Grote wens

Naast de blije momenten heerst er onder de bestuursleden ook de nodige bezorgdheid. Het doel van het Inloophuis staat door de coronatijd onder zware druk. Uit publicaties blijkt dat eenzaamheid ook onder alleenstaanden en ouderen verder is toegenomen. Bestuur en medewerkers willen er graag zijn voor de gasten, maar dragen ook een grote verantwoordelijkheid naar hen. “Helaas is ons inloophuis tot nader bericht gesloten. Maar zodra het kan, openen we onze deuren, onze gasten en vrijwilligers staan te trappelen! En hoe mooi zou het zijn als we in het voorjaar of de zomer ons tienjarig bestaan kunnen vieren?”

Wie het enthousiaste team vrijwilligers wil komen versterken, als gastvrouw of gastheer, kan een belletje plegen naar Tineke Sohier, telefoon: 06 23867218. Ook voor andere vragen kan dit nummer worden gebeld. Zie ook: www.inloophuisdesluis.nl

Naast de wekelijkse koffie ook zo nu en dan een lunch, zoals tijdens kerst.
Tony Tiemens en Tineke Sohier aan een bakkie in het inloophuis.
Afbeelding
´Het is niet jouw afval maar wel ons probleem´ Algemeen 13 mei, 12:53
Afbeelding
Het iedereen kan meedoen-fonds Algemeen 12 mei, 16:48
Afbeelding
Eerste editie jaarmarkt Algemeen 12 mei, 16:31
Afbeelding
Crowdfunding voor wereldbekers Algemeen 12 mei, 09:37
Afbeelding
Paars, geel, roze en rood tot aan de horizon Algemeen 11 mei, 13:08
Afbeelding
Zomercountry in Slootdorp Algemeen 10 mei, 16:00
Afbeelding
Ontdek wat er onder en boven water leeft Algemeen 10 mei, 13:02
Afbeelding
15 jaar Veteranen Contactgroep Algemeen 9 mei, 09:43
Afbeelding
Zeemansliederenkoor Gesmeerde Kelen in Anna Paulowna Cultuur 9 mei, 09:36
Afbeelding
Ongeluk twee auto’s 112-nieuws 8 mei, 13:30
Afbeelding
Fietstocht met potje jeu de boules toe Algemeen 5 mei, 15:18
Afbeelding
Feestelijke opening van de walk-in plantenbieb Algemeen 4 mei, 16:38
Afbeelding
Credo Singers zoekt nieuwe leden Algemeen 3 mei, 11:54
Digitale krant
Het laatste nieuws uit Hollands Kroon

Op Rodi Hollands Kroon volg je het laatste nieuws uit Hollands Kroon. Rodi Hollands Kroon informeert via nieuws, interviews en tips over ontwikkelingen en activiteiten in de buurt, regio en in Noord-Holland.

Nieuws Hollands Kroon

Via onze nieuwsbrief mis je nu geen enkel nieuwtje uit jouw regio. Elke week krijg je het laatste nieuws uit Hollands Kroon in je mailbox.