Vragen over sloop huurwoningen Hoorn-Noord

Algemeen
Leger des Heils Bij Bosshardt aan de Johannes Poststraat.
Leger des Heils Bij Bosshardt aan de Johannes Poststraat. Foto: Google Street View

HOORN - Lisa Klinkenberg (PvdA-Hoorn), Renzo van Houten (Fractie Tonnaer), Kees Maas (ChristenUnie), Chris de Meij (Liberaal Hoorn) en Jeroen van der Veer (Sociaal Hoorn) hebben het college van b & w vragen gesteld over de sloop van 166 huurwoningen in Hoorn-Noord.

De partijen schrijven in hun brief: “Op 19 april 2022 verscheen in het Noordhollands Dagblad een artikel met als titel: ‘Intermaris sloopt nog eens 166 huurwoningen in Hoorn-Noord’. In het artikel staat dat bij Intermaris het voornemen bestaat de huurwoningen vanaf 2025 te slopen om plaats te maken voor nieuwbouw. Door de voorgenomen sloop verdwijnen ook een tiental bedrijfspanden plus een pand met een maatschappelijk doel (lees: het Leger des Heils). Op 21 april 2022 verscheen een vervolgartikel waarin antwoord werd gegeven op de meest gestelde vraag die uit het artikel van 19 april jl. voortvloeide, namelijk ‘of hetzelfde aantal sociale huurwoningen wordt gebouwd als gesloopt wordt.’ Intermaris stelt dat in elk geval even veel sociale huurwoningen terugkomen maar geven aan liever nog meer sociale huurwoningen op die locatie te willen bouwen. In het artikel geeft een woordvoerder van de woningcorporatie aan met de gemeente in gesprek te willen om naast sociale huurwoningen ook woningen in andere sectoren te willen toevoegen. Hierbij wordt gekeken hoe dat ruimtelijk en financieel haalbaar kan worden gemaakt. Over de toekomst van de bedrijven die langs de Johannes Poststraat in de ruimten op de begane grond gevestigd zijn. Of deze bedrijven weer op dezelfde locatie aan de slag kunnen, hangt af van de gemeente. Op sociale media en in gesprekken met ons zijn al verontrustende reacties naar voren gekomen van bewoners. Ook wij zijn verrast door bovenstaande nieuwsartikelen. Enerzijds zijn wij uiteraard voorstander van een duurzame, kwalitatief goede woningvoorraad. Maar anderzijds hebben wij ook zorgen over deze actie in tijden van woningnood, oplopende wachtlijsten voor sociale huurwoningen, grondstoftekorten en de ervaringen uit eerdere sloop- en nieuwbouwprojecten waarbij de huurprijzen fors zijn gestegen. Naar aanleiding van onze zorgen met betrekking tot dit plan stellen wij de volgende vragen:

1. Het slopen van 166 woningen is een groot project in Hoorn-Noord (zie rapport RKC Grote Projecten). Waarom is de raad niet eerder rechtstreeks door het college geïnformeerd? En komt het college met een voorstel naar de raad?

2. Eerder heeft er ook nieuwbouw plaatsgevonden in Hoorn-Noord. Er zijn toen meer woningen in de categorie middenhuur teruggekomen ten koste van de sociale huur. Is het aantal van 166 gewaarborgd, of kunnen er ook meer of juist minder sociale huurwoningen voor terugkomen?

3. Uit welk onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een aantal woningen slechter is dan verwacht en kunnen wij als raad dit inzien?

4. Zijn er geen alternatieven te bedenken waardoor niet gesloopt maar duurzaam gerenoveerd kan worden, zodat deze huizen behouden kunnen blijven als sociale huurwoningen?

5. Naast sociale huurwoningen zijn er ook een aantal bedrijfspanden die worden gesloopt. Hoe is bij sloop de voortzetting van de bedrijfsvoering geregeld?

6. Komen deze bedrijfspanden als het aan de gemeente ligt terug op deze locatie, zo niet waarom niet?

7. Kan de gemeente waarborgen dat het Leger des Heils op een andere locatie in de stad haar intrek kan nemen, zodat onze inwoners het Leger des Heils kunnen blijven bezoeken?

8. Gezien er in het oorspronkelijke artikel staat dat er 166 appartementen nieuw worden gebouwd om de 166 woningen te vervangen, betekent dit dan ook dat er enkel 166 appartementswoningen gerealiseerd gaan worden en dus hetzelfde aantal woningen behouden blijven en er geen tussenwoningen terugkomen?

9. In eerdere sloop- en nieuwbouwprojecten zijn er dusdanige aanpassingen geweest in onder andere de huurprijs of de oppervlaktes van de woningen. Hierdoor is het voorgekomen dat bewoners ondanks een toezegging dat ze desgewenst kunnen terugkeren, geen mogelijkheid hadden om terug te keren naar een passende woning. Hoe is er in dit project gewaarborgd dat de oorspronkelijke bewoners wel kunnen terugkeren naar een woning die zowel financieel als in oppervlakte passend is?

10. Gezien de schaarse bouwcapaciteit voor het realiseren van nieuwbouw en het tekort aan sociale huurwoningen, hoe is dit sloop- en nieuwbouwproject met andere ontwikkelingen en plannen zoals de Poort van Hoorn en revitalisatie van de Kersenboogerd in de planning met elkaar afgestemd en kunnen ze elkaar in de weg zitten?”