Vragen over achterstallig onderhoud in woningen Hoorn

Algemeen
Fractie Tonnaer krijgt regelmatig klachten van inwoners uit voornamelijk de Kersenboogerd met vocht- en schimmelproblemen.
Fractie Tonnaer krijgt regelmatig klachten van inwoners uit voornamelijk de Kersenboogerd met vocht- en schimmelproblemen. Foto: aangeleverd

HOORN - “Naar aanleiding van antwoorden op de eerder gestelde overige vragen van 22 oktober 2021 over achterstallig onderhoud door Intermaris en de toezegging van wethouder van der Ven in de raadsvergadering van 16 december 2021 heeft Fractie Tonnaer de volgende vragen over het achterstallig onderhoud van huizen door Intermaris”, aldus Marieke Rijk en Ellen van der Knaap namens Fractie Tonnaer.

“In de beantwoording van de art. 36 vragen van 17 november 2021 geeft het college aan geen consistent probleem van vocht- en schimmelvorming te herkennen bij de 2500 woningen van Intermaris in de wijk Kersenboogerd. Onze fractie krijgt nog steeds regelmatig klachten van inwoners uit voornamelijk de Kersenboogerd met vocht- en schimmelproblemen, maar ook andere blijken van achterstallig onderhoud. Foto’s hiervan zijn beschikbaar. Bewoners en hun kinderen hebben door de vocht en schimmel gezondheidsklachten. Kinderen moeten noodgedwongen bij ouders in de slaapkamer slapen, omdat hun eigen kamer veel te vochtig is. Badkamers zijn vaak inpandig, zonder raam en zonder ventilatiesysteem waardoor er vocht- en schimmelproblemen zijn. Mensen douchen met ramen en deuren open en kopen dure middelen om schimmel te bestrijden. Bij het Bewoners Overleg Kersenboogerd zijn in totaal 39 meldingen binnengekomen over vocht- en schimmelproblemen, waarbij moet worden aangemerkt dat mensen dan ook aangeven dat hun buren dezelfde klachten hebben. Dit is ons inziens dan ook het topje van de ijsberg. Uit de huisbezoeken die Intermaris de afgelopen tijd in de Kersenboogerd heeft gedaan blijkt dat de problematiek groot is. Na een zorgvuldig onderzoek van onze fractie en diverse gesprekken met inwoners, medewerkers en vrijwilligers van Stichting Netwerk, huurdersvereniging de Boog en Intermaris hebben we geconstateerd dat het inzicht in deze problematiek is toegenomen. Intermaris zal de komende jaren inzetten op de vocht- en schimmelproblematiek in de huizen in de Kersenboogerd, maar ook in andere buurten waar deze problematiek speelt. Onze fractie vindt dat de zorgelijke situaties, zeker waarbij ook sprake is van gezondheidsklachten, direct moeten worden opgepakt. De meldingen die wij de afgelopen weken hebben gekregen hebben wij doorgegeven aan Intermaris. Wij kunnen ons voorstellen dat er meer zorgelijke en schrijnende situaties zijn die niet bij ons of het BOK bekend zijn. Na een gesprek bij Intermaris hebben wij geconstateerd dat het melden van klachten niet altijd gebeurt en niet voor iedereen mogelijk is.”

Fractie Tonnaer wil van het college weten wat de concrete afspraken zijn over het onderhoudsniveau van de huizen van Intermaris. Ook wil de fractie weten of 1.Hoorn - en dan met name de participatiecoach - een rol kan spelen in het ondersteunen van huurders, het signalieren van de problemen en het melden van vocht- en schimmelproblemen.