Schagenezen in Israël: ‘Het begint echt spannend te worden’

Nieuws
Bij het hotel werden de kinderen vermaakt met speelgoed en ballonnen.
Bij het hotel werden de kinderen vermaakt met speelgoed en ballonnen. (Foto: aangeleverd)

REGIO - Esther en Wim (gefingeerde namen wegens privacy) uit Schagen bevinden zich op dit moment in de Israëlische stad Hadera, ongeveer vijftig kilometer ten noorden van Tel Aviv. ‘’Je hoort de gevechtsvliegtuigen overgaan’’, vertelt Esther in een videogesprek aan onze redactie. ‘’De dreiging is dusdanig groot dat we het land zo snel mogelijk moeten verlaten.’’

Door Sanne Verboven

Wim verblijft in Hadera voor zijn werk, en daarom besloot Esther eind september een vliegticket te boeken en hem te bezoeken. ‘’De eerste paar dagen genoot ik van de vakantie, terwijl Wim aan het werk was’’, legt Esther uit. ‘’Overdag deed ik lekker mijn eigen ding en ‘s avonds gingen we samen uit eten of maakten we nog een wandeling door de stad. Op vrijdag 29 september reden we naar Ashdod, een kustplaats onder Tel Aviv, voor het zogenoemde Soekot, het Loofhuttenfeest. We waren uitgenodigd door een collega van Wim om in de kibboets het feest te vieren.’’

‘Het was op straat wat rustiger dan normaal’

Toen zaterdagochtend de oorlog uitbrak was het rustig in Hadera. ‘’In eerste instantie hadden we nog niets door’’, vertelt Wim. ‘’Het was op straat wat rustiger dan normaal, maar we beseften niet waarom. Totdat we terugkwamen in de hotelkamer en het nieuws hoorden.’’ Esther: ‘’Ik had allemaal appjes en gemiste oproepen van familie en vrienden uit Nederland, die wilden weten of we veilig waren.’’

Gemeenschap

De Sjabbat, de heilige rustdag voor Joden, bracht een moment van afwachting met zich mee. Wim was vrij van zijn werk en hij wist niet hoe alles verder zou verlopen. ‘’Deze situatie overvalt je’’, zegt hij. ‘’Je kunt je hier niet op voorbereiden en niemand zag dit aankomen.’’ De nacht van zaterdag op zondag verliep stil in Hadera en Wim ging de volgende dag ‘gewoon’ naar zijn werk. Esther vertelt: ‘’In het hotel vroeg ik aan het personeel of het veilig was om iets te ondernemen, zoals boodschappen doen. Ze vertelden me dat Hadera voor nu veilig werd beschouwd en ik mijn gang kon gaan. Later die middag werden de eerste geëvacueerden vanuit het zuiden in het hotel ondergebracht. Gezinnen, ouderen, ze kwamen allemaal aan met een kleine hoeveelheid spullen. Het hotel zat in no-time vol met mensen. Op de tweede verdieping van het gebouw is een gemeenschapsruimte ingericht met kleding, speelgoed en verzorgingsproducten. Er ligt genoeg voor de komende zes maanden.’’

‘Mijn collega zit ondergedoken met zijn familie’

‘’Het is verbazingwekkend hoe de gemeenschap reageert op de situatie’’, vertelt Wim. ‘’De lokale bevolking kijkt welke spullen er nodig zijn en verzamelt dit voor de mensen. Ook brengen ze zelfgemaakt eten. De manager van het hotel vertelde me dat sommige mensen zelfs taart en cake brengen. Hij legde uit dat ze dat helaas niet mogen serveren in het restaurant en dus delen ze het uit onder de mensen. De humanitaire hulp die ze aan elkaar bieden is bijzonder om te zien.’’ Vanuit hun hotelkamer horen Esther en Wim de geluiden van de oorlog. ‘’Het is niet te beseffen wat er allemaal gebeurt. Mijn collega, waar we het Loofhuttenfeest vierden, zit ondergedoken met zijn familie. Een andere collega heeft sinds de dag dat de oorlog uitbrak geen contact meer gehad met een vriend en zijn kinderen.’’

Repatriëring

Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten van en naar Tel Aviv geannuleerd. Ook zijn veel landen begonnen met repatriëring, waaronder Nederland. ‘’Wij werken nauw samen met een Israëlische firma die ons ieder uur op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen. Woensdag 11 oktober hoorden we dat we per direct moesten stoppen met onze werkzaamheden en werden verzocht het land te verlaten.’’

Esther wilde al eerder deze week vertrekken. ‘’Mijn vlucht is tot drie keer toe geannuleerd. Vluchten naar onder andere Spanje en Turkije gingen niet door. Het begint nu wel spannend te worden aangezien er geen boten en (bijna) geen vliegtuigen gaan vanuit Israël.’’ Wim vult aan: ‘’Via mijn werk hebben we vliegtickets naar Dubai. Het vliegtuig vertrekt vanavond, donderdag 12 oktober. We hopen dat de vlucht doorgaat en vanuit daar kijken we verder. Zolang we in ieder geval het land maar uit zijn.’’

Meest gelezen

Lees nu de laatste editie van de digitale krant