Dorp krijgt groen hart door inzet Doe-team Groener Ursem

Gemeentenieuws
Het plan.
Het plan. (Foto: gemeente Koggenland)

URSEM - Een kaal grasveld aan de rand van Ursem verandert de komende jaren in een recreatiepark met water, wandelpaden en speelplekken. Het project is tot stand gekomen door een samenwerking tussen inwoners en de gemeente, met steun van de Europese LEADER-subsidie.

Het initiatief begon bij inwoners die behoefte hadden aan meer groen en ruimte om te wandelen. Op een stuk gemeentelijke grond van 17 hectare ontstond het plan voor een recreatiepark. “Woningen konden daar niet gebouwd worden’”, zegt Piet Nell van het Doe-team Groener Ursem. “Toen dachten we: ‘laten we er iets van maken waar het hele dorp iets aan heeft’.”

Van grasveld naar recreatiepark

De gemeente zag de potentie. “Er was geld vanuit de provincie beschikbaar voor de aanplant van bomen”, geeft Karin van der Gaast aan, ook lid van het Doe-team. “We kregen groen licht om met een ontwerp te starten”.

Het Hoogheemraadschap stelde aanvullende eisen rond waterberging, waardoor het project werd uitgebreid tot een multifunctioneel gebied. “Dat maakte het plan groter én uitdagender.”

Uit een enquête bleek 87% van de omwonenden voorstander van het plan om meer groen aan te leggen. “Dat gaf veel vertrouwen”. Het Doe-team Groener Ursem – bestaande uit inwoners, verenigingen en omwonenden – werkte nauw samen met de gemeente bij de uitwerking van het plan. Een eerste schets werd via informatieavonden en inspraakrondes verder aangescherpt. 

Veel wensen van inwoners konden worden uitgevoerd, omdat de schaal van het gebied voldoende ruimte bood om het ontwerp aan te passen. Reacties leidden onder meer tot het verleggen van de ingang en het schrappen van hoge bomen. Alleen het uitzicht op de dijk kon niet behouden blijven.

Park en bos

Het uiteindelijke ontwerp bestaat uit twee delen: een bosgebied van twaalf hectare dat wordt gefinancierd door de provincie en een parkgedeelte dat mede mogelijk wordt gemaakt door de Europese LEADER-regeling. Deze regeling ondersteunt innovatieve projecten voor het platteland. 

Het bos wordt ingericht met struinpaden en inheemse beplanting en het parkgedeelte krijgt verharde paden, een natuurspeelplek, een waterpartij, een ligweide, een ijsbaan en ruimte voor Stichting Huttendorp Ursem. 

“Het wordt een plek voor iedereen”, zegt Van der Gaast. “Voor ouderen is het heel waardevol dat zij dichtbij huis kunnen wandelen. En ook voor gezinnen en kinderen is er veel te doen, zoals de ijsbaan, het water en het jaarlijkse huttendorp.” Ook wensen van inwoners zoals een uitkijkpunt en een hondenuitlaatgebied kregen een plek in het ontwerp.

Als de planning volgens verwachting verloopt, start de aanleg in het voorjaar van 2026. Piet Nell van het Doe-team kijkt uit naar het eindresultaat: “Over een paar jaar ligt er een prachtig stukje natuur dat écht van Ursem is”.

Meer nieuws uit Koggenland?

Ontvang de laatste updates per mail —

Volg ons op:

Heb je ook een nieuwtje? —

Deel dit bericht:

Lees hier de laatste editie