Nieuwe folderlijn gidst en verleidt bezoeker door Laag Holland

Algemeen
De nieuwe folders worden bij verschillende evenementen gratis uitgedeeld. Vanaf augustus zijn ze alle VVV locaties en bij toeristisch-recreatieve ondernemers in de regio.
De nieuwe folders worden bij verschillende evenementen gratis uitgedeeld. Vanaf augustus zijn ze alle VVV locaties en bij toeristisch-recreatieve ondernemers in de regio. (Foto: aangeleverd)

REGIO - Bureau Toerisme Laag Holland bundelt samen met maar liefst dertien toeristisch-recreatieve partijen de krachten voor de ontwikkeling van één nieuwe folderlijn om bewoners en bezoekers van Laag Holland te gidsen, verleiden en spreiden door de regio.

Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds veel behoefte is aan traditioneel geprint foldermateriaal van een bestemming 

De regio Laag Holland is een aantrekkelijke regio voor zowel bewoners als bezoekers. De unieke steden en dorpen, activiteiten en (recreatieve) ondernemingen maken het bezoeken meer dan waard. Tel daar de aantrekkelijke fiets-, wandel- en vaarnetwerken bij op en je hebt een unieke regio, net buiten de hoofdstad, waar menig recreant maar al te graag vertoeft.

Eén sterke regio

De regio Laag Holland kent een aantal grote namen die al jaren zelfstandig bezoekersstromen op gang brengen; Volendam, Marken en de Zaanse Schans bijvoorbeeld. Maar dit gebied heeft nog veel meer te bieden. Het kenmerkende landschap en de charme van de omliggende kernen is wat Laag Holland aantrekkelijk maakt voor bezoekers uit binnen- en buitenland. Om bezoekers te kunnen verleiden en verspreiden door de regio is het belangrijk om Laag Holland te profileren als één sterke regio. Door de minder bekende plekken, naast de bekende plekken in de etalage te zetten wordt ingespeeld op de veranderende behoeften van bewoner en bezoeker, gericht op individueel ontdekken en duurzaam en authentiek beleven.Deze behoefte vraagt om een andere benadering van zowel regiopromotie als informatievoorziening.

Bureau Toerisme Laag Holland volgt deze trends op de voet en speelt hierop in met haar middelen. “Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds veel behoefte is aan traditioneel geprint foldermateriaal van een bestemming. Daarin is het wel belangrijk dat de folder unieke verhalen vertelt en tips en weetjes bevat die alleen een local zou kunnen vertellen. De geijkte informatie is ook online te vinden”, aldus Shirley Benoit, directeur van Bureau Toerisme Laag Holland. “Daarnaast wordt fysieke informatie beter onthouden en komt het doorgaans betrouwbaarder over. Het blijft daarmee een belangrijk deel van de klantreis. De nieuwe folderlijn sluit naadloos aan op de online kanalen, deze versterken elkaar daardoor heel goed.”

Dertien meertalige folders

In het voorjaar van 2022 schreef Bureau Toerisme Laag Holland een plan voor de vernieuwing van de complete regionale folderlijn. De lijn telt dertien nieuwe, meertalige folders. Elke afzonderlijke folder vertegenwoordigt één kern, maar is altijd weer gelinkt aan de regio. Op deze manier worden bezoekers geïnspireerd om ook de omliggende gebieden aan te doen. De nieuwe folders zijn gemoderniseerd in samenwerking met LeisureBooQi, een specialist binnen dit vakgebied. 

Een BooQi is veel compacter en past zo in de broekzak, maar het handige vouwsysteem biedt tegelijkertijd meer ruimte voor informatie, beelden en verhalen. Door de luxe uitstraling van de harde covers zijn deze nieuwe folders ook duurzamer, ze worden minder snel weggegooid. Dertien partijen, waaronder vijf gemeenten en alle lokale VVV’s, zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe lijn. Een samenwerking van deze omvang voor een folderlijn is uniek in Nederland, onderschrijft ook partner LeisureBooQi. “Het ontwikkelen van één folderlijn in één huisstijl is een grote uitdaging. Alle deelnemende partijen moeten zich in kunnen herkennen in de folder van ‘hun kern’. Maar het is ons geluk”, vertelt Shirley Benoit trots.

De nieuwe folderlijn zal de komende weken gepresenteerd en uitgedeeld worden tijdens diverse publieksevenementen waaronder de Beemster Fair, Kaasmarkt Edam en de Monnickendammer Visdagen. Daarnaast is deze vanaf augustus te verkrijgen in alle VVV locaties en bij toeristisch-recreatieve ondernemers in de regio.