Bouwblunders aan de Zuiderzeelaan

Algemeen
Een hele toer om de voordeur open te krijgen. Daar begonnen de problemen mee.
Een hele toer om de voordeur open te krijgen. Daar begonnen de problemen mee. (Foto: Rodi Media/MvS)

LANDSMEER – Sloten van voordeuren die muurvast zitten, laminaat dat door grondwater omhoog komt, dakpannen die wegwaaien, panelen van trappen die spontaan naar beneden komen, rioolstank, water dat in de badkamer blijft staan, schimmel op muren. Verschillende bewoners van de Zuiderzeelaan kampen al vanaf het moment dat ze in hun woning trokken – zes jaar geleden – met een fiks aantal problemen. Domme pech? Of is er iets anders aan de hand? De gedupeerden hebben het sterke vermoeden dat de mankementen alles te maken hebben met een overhaaste bouw en oplevering. Mankementen die ondanks hun pogingen nog steeds niet zijn verholpen. Ten einde raad vragen ze de nieuwe wethouder wonen, Marion Breij, om hulp.

Door Marcel van Stigt

Snel, snel, snel. Zo verliep volgens Jennifer, een van de bewoners, zes jaar geleden de rondleiding door haar zojuist opgeleverde woning. In volle vaart langs de kamers, niet even rustig rondkijken, geen mogelijkheid om vragen te stellen. Vlug tekenen en veel plezier ermee! Buurvrouw Loubna knikt. Zij heeft het precies zo ervaren. Ze hebben het maar zo gelaten, keken er vooral naar uit hun gloednieuwe huurwoning te betrekken.

Wonderlijk probleem

Maar de verhuisdozen waren amper uitgepakt toen er een wonderlijk probleem rees. Diverse voordeur waren amper open te krijgen, omdat het slot geen millimeter meewerkte. Loubna: “Ik heb er iemand van de bouwer, aannemer Heijmans, die nog in de buurt aan het werk was, bij gehaald. Het zou aan de verf liggen dat ik de deur niet kon openen. En daarna kwam er een tweede smoes: het hout zou door de zon uitzetten.”

Het was de voorbode voor meer onheil. Jennifer: “Mijn dakpannen waaiden eraf en dat gebeurt nog steeds, elk jaar. Lekkage is het gevolg en er zijn vochtproblemen ontstaan.”

Loubna zag al na een maand tot haar verbijstering het laminaat in haar woonkamer spontaan omhoog komen. “Ik heb alle verzekeringen die je kunt bedenken, maar ze wijzen elke claim af en verwijzen me naar de verhuurder. Na drie maanden heb ik een laminaatexpert laten komen. Er bleek niks mis te zijn met het laminaat. Het had volgens hem te maken met bouwvocht. Er bleek een lekkage onder de kruipruimte te zitten. Op een dag stond er iemand van Heijmans voor de deur. Hij had gezien dat de watermeter heel hoog stond. Of ik misschien een zwembad in huis heb…”

Water vrij spel

Ook in de woning van Jennifer kreeg water vrij spel. In de badkamer kwam het omhoog in plaats van dat het wegliep. “Ik heb dit gemeld bij REBO Vastgoed, de onderaannemer, maar die verwees me naar de gemeente.”

Vochtproblemen, bewoonster Peggy weet er eveneens alles van. “Ik kwam thuis na een maand vakantie en toen zag ik overal vochtplekken. Onder meer in de keuken en in de kamer van mijn zoon. Er wordt niks aan gedaan. Ook niet aan die voordeur. Ik moet omlopen om naar binnen te kunnen.”        

Behalve natte plekken op de grond bleek het ook zaak te zijn goed naar boven te kijken. Bij diverse bewoners zitten op de wenteltrap panelen los en die kunnen zomaar naar beneden vallen.

Overhaast gebouwd

Bij de gedupeerden, die al snel samen optrokken, rees een vermoeden: de woningen zijn overhaast gebouwd en te vroeg opgeleverd. Met alle gevolgen vandien. Diverse gebreken houden al zes jaar aan. En er wordt volgens de bewoners nauwelijks iets aan gedaan. Jennifer: “Het eerste dat REBO Vastgoed bij een melding roept is dat het gebrek niet onder de garantie valt. De vochtproblemen in mijn woning zijn niettemin verholpen, maar vorige maand pas. Alleen omdat mijn zoon last van zijn luchtwegen kreeg, heeft de eigenaresse toestemming gegeven de vochtproblemen op te lossen.”

De bewoners lijken standaard tegen een muur van onwil op te lopen. Wordt er niet geschermd met een verlopen garantietermijn, dan worden ze wel verwezen naar een andere partij. Reden genoeg om de krachten te bundelen en samen een vuist te maken. Te beginnen met een mail aan REBO Vastgoed op 25 april jongstleden met dringende verzoek om de gebreken nu eindelijk op te lossen. Deze hadden ze in een bijlage opgesomd. Tegelijkertijd hebben de bewoners bezwaar aangetekend tegen de jaarlijkse huurverhoging, iets waar ze zich gezien de omstandigheden allerminst in kunnen vinden. 

De reactie van de onderaannemer gaf weinig kans op een succesvol bezwaar. Wat de gebreken betreft werd gevraagd om deze per woning aan te geven. De bewoners hebben dat gedaan. En toen bleef het stil. 

Er volgde daarom op 4 juli een nieuwe mail, omdat de contactpersoon van REBO Vastgoed telefonisch niet bereikbaar was. Opnieuw zonder resultaat. 

Geen actie

Tussendoor is er contact geweest met de gemeente Landsmeer omdat er tevens problemen zijn met het riool. Bij een controle is echter geconstateerd dat het riool goed functioneert. De gemeente heeft geadviseerd om toch maar weer REBO Vastgoed hierover aan te spreken of Heijmans, omdat deze het riool onder en aan de achterzijde van de woningen heeft aangelegd. Maar volgens de bewoners legt REBO Vastgoed het probleem wederom bij de gemeente en onderneemt het geen actie richting Heijmans.

Twee bewoners hebben dan toch maar zelf een monteur ontboden om naar verstoppingen in hun woning te kijken. Het bleef bij kijken; het probleem werd wederom doorgeschoven naar de gemeente Landsmeer. Reden hiervoor is dat dit probleem in heel Landsmeer zou spelen.

Ten einde raad wenden ze zich nu tot wethouder wonen Marion Breij. Ze hebben haar een mail gestuurd in de hoop dat zij een rol kan spelen bij het oplossen van alle problemen. Want zelf weten ze het nu even niet meer. Ze vinden dat ze van het spreekwoordelijke kastje naar de muur worden gestuurd, als ze al antwoorden en reacties op hun vragen krijgen. Jennifer: “Alleen wanneer we de verhoogde huurpremie weigeren over te maken, ontvangen wij dezelfde week nog een brief in de bus.”

Reactie REBO

“REBO Vastgoed Management beheert, namens onze opdrachtgever, sinds oktober 2019 het complex aan de Zuiderzeelaan in Landsmeer”, stelt een woordvoerster desgevraagd. “REBO heeft huurderstevredenheid hoog in het vaandel en we betreuren het zeer dat enkele huurders van het complex aan de Zuiderzeelaan ontevreden zijn en zich niet gehoord voelen. De klachten zijn bij ons bekend en hebben onze aandacht. 

Er heeft een inventarisatie van de klachten plaatsgevonden. Begin vorige maand is per adres een terugkoppeling geweest van de vervolgacties door REBO. Diverse klachten zijn reeds opgelost. In sommige gevallen zijn de klachten wat meer complex, bijvoorbeeld waar aanvullend onderzoek nodig is. Dan vraagt het meer tijd. 

Wij hebben tot op heden naar ons beste vermogen gehandeld. Klaarblijkelijk is het voor deze huurders nog ontoereikend geweest. We zullen in contact blijven met de desbetreffende bewoners en verwachten daarmee tot een definitieve oplossing te komen.” 

Dakpannen waaien jaarlijks weg.