Eerst parkeerproblemen oplossen, dan pas bouwen op Vlietlocatie

Algemeen
Afbeelding
(Stockfoto)

Als de Vlietlocatieplannen uitgevoerd gaan worden zoals de gemeente dat momenteel voor ogen heeft, zullen er onherstelbare fouten gemaakt worden. Daar is een aantal bewoners en ondernemers uit de binnenstad vast van overtuigd. Volgens hen gaat het stadhuis vooral uit van een verkeerde berekening van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.

door Chrit Wilshaus

Frank Stolk, Nico Capellen en Randolph Plomp dienden gezamenlijk bij de gemeente een zienswijze in op de plannen. Op zich zijn zij voorstander van herontwikkeling van de Vlietlocatie maar niet op de manier zoals de gemeente dat wil. De gemeente stelt dat de voorgenomen plannen voorzien in de noodzakelijke impuls voor het centrum, die bestaat uit een goede mix van wonen, winkelen, recreëren en parkeren. Bovendien zou het positief zijn voor de detailhandel en de leefbaarheid in het gebied. Daarentegen verwacht Stolk dat de winkeliers van het Stadshart het nog moeilijker zullen krijgen dan nu al het geval is als de plannen in de huidige vorm door zouden gaan en heeft dit alles te maken met parkeren.

Eigen onderzoek

Dat volgens de Parkeerregels van Maassluis alleen de feitelijk bestaande parkeerplaatsen van de Vliet mogen worden verdisconteerd in de parkeerbalans wordt door de gemeente genegeerd, stellen de indieners. Die deden in 2016 en 2018 een eigen onderzoek naar het aantal beschikbare parkeerplaatsen en kwamen toen uit op vijftien. De gemeente op 98. Wat volgens de indieners ook niet juist kan zijn, is dat van de 125 getelde auto’s 98 van Vlietbewoners zouden zijn en de rest van de buurt bij elkaar 27 auto’s gebruikt. De gemeente bestrijdt de juistheid van de cijfers van de indieners.

Zonneklaar aangetoond

Stolk wijst er verder op dat de gemeente zijn eigen parkeerregels niet toepast en met verschillende parkeermaten meet in het Stadshart en bij Winkelcentrum Koningshoek. Die ongelijkheid zou volgens hem moeten worden opgeheven. “Als het niet klopt, klopt het niet, zo simpel is het”, stelt Stolk. “Dat hebben wij volgens mij zonneklaar aangetoond en in dat geval mag je de regels niet toepassen.” Zolang het parkeren niet is opgelost en de parkeernorm niet is aangepast zou er volgens de indieners niet gebouwd moeten worden op de Vlietlocatie. “Het is trouwens onbegrijpelijk dat de gemeente al met ABB een koop- en aannemingsovereenkomst heeft gesloten, terwijl parkeren in de Vlietlocatie totaal niet is opgelost”, weet Stolk.

Enorm zoekgedrag

“Als je een parkeertelling doet”, gaat hij verder, “is het gangbaar om een aantal open parkeerplekken toe te voegen aan een nieuwbouwlocatie. Want je gaat natuurlijk niet onbeperkt parkeerplaatsen aanleggen. Is de parkeerdruk bijvoorbeeld 70 procent, is er dus nog 30 procent beschikbaar. Maar ga je die helemaal gebruiken voor die nieuwbouwlocatie, dan betekent het dat je een enorm zoekgedrag krijgt want alles staat vol. Dat is het probleem wat de gemeente hier aan het veroorzaken is.”

Betere oplossing

De indieners zijn verder van mening dat het planmatige verplaatsen van winkels van elders uit de stad naar de Vlietlocatie om vervolgens daar dan woningen te realiseren een betere oplossing is. Stolk: “De druk om dit bestemmingsplan in verband met de woningnood snel vast te stellen moet worden weerstaan want er is maar één stadshart.”

Winkelrondje

Dat het winkelrondje uit de plannen is verdwenen, vindt Stolk vreemd. “In alle rapporten stond dat er een winkelrondje zou moeten komen. Dat was de oplossing. Maar voor winkels zou nu geen animo meer zijn. Dat is natuurlijk een lachertje.”

Uitermate contraproductief

Hoewel wethouder Sjef Evers (VVD) bij de start van de plannenmakerij sprak van houtskooltekeningen die dus nog aan te passen zouden zijn, ervoeren de kritische binnenstadbewoners en -ondernemers iets anders. Stolk daarover: “We moesten maar wachten tot het definitieve plan er was. Dit is uitermate contraproductief. Als eerder naar de bewoners was geluisterd had dat veel tijd gescheeld.”