Nieuw jasje voor Westlandseweg

Algemeen
De balkman met wie uw verslaggever een stukje mocht meerijden.
De balkman met wie uw verslaggever een stukje mocht meerijden. (Foto: CW)

Atletiekbanen, vliegvelden, snelwegen en Formule 1-circuits, vaak in het buitenland. Je kunt het zo gek niet bedenken of hij heeft ze geasfalteerd, vertelt de balkman van de Vermeulen Groep, staande achter op een asfaltafwerkmachine, die vorig weekend de Westlandseweg tussen het kruispunt Uiver-, Lelylaan en Mozartlaanrotonde van een nieuwe asfaltlaag voorzag.

Chrit Wilshaus

Samen met de machinist bedient de balkman voornoemde machine en zorgt hij voor de juiste spreiding en dikte van het aan te brengen asfalt. Uw verslaggever wordt door hem uitgenodigd een stukje mee te rijden achter op de balk. De werkzaamheden gingen in de nacht van vrijdag op zaterdag vorige week van start met het frezen van de weg. “Frezen is het weghalen van het oude asfalt. Dat was nodig omdat er heel veel spoorvorming in zat”, verduidelijkt de balkman. “En nu zijn we netjes aan het asfalteren en probeer ik er weer een mooie weg van te maken voor Maassluis. Het duurt wel een uur of vijf voordat het asfalt hard is.” Om ons heen rijden ondertussen de walsen heen en weer. (‘Mijn eerste Weense wals’, schreef Toon Hermans bij een foto die Robby Pauwels van hem maakte, gezeten op een dergelijk apparaat in de Oostenrijkse hoofdstad, en die te vinden is in het boekje Toon uit 1966; dat laatste voor de liefhebber). “Ze zijn hem nu aan het afwalsen”, gaat de balkman verder. “Zoals je ziet spuiten ze steeds water op de rollen omdat het asfalt er anders aan zou blijven plakken.”

160 graden Celsius

Het asfalt bestaat uit twee lagen. Allereerst een onderlaag van 5,5 centimeter. Die is vorige week zaterdag aangebracht. De dag daarna volgde de deklaag van 3,5 centimeter. Opnieuw de balkman: “Asfalt is altijd 160 graden Celsius. Warm weer zorgt voor een beter resultaat maar voor ons is het dan wel extra warm om dit werk te doen. Hoe lang asfalt meegaat, ligt ook aan hoe intensief de weg wordt gebruikt. Een turborotonde gaat omdat er weinig wordt geremd bijvoorbeeld iets langer mee dan een gewone rotonde.”

Asfaltjunkies

In twee ploegen van ongeveer twintig personen werd vorige weekend aan de Westlandsweg gewerkt. “En dan rijden er nog een stuk of vijftien vrachtwagens mee.” Het werk werd uitgevoerd door, zoals al eerder genoemd, de Vermeulen Groep. Op zijn beurt schakelde dit bedrijf weer andere bedrijven in. “Gemiddeld werken wij ongeveer 80 uur per week.” Gezien andere opdrachten viel de omvang van het werk in Maassluis mee. Gaat die asfaltlucht niet in je neus zitten, zodat je hem als je thuis bent nog ruikt? “Daar zijn we wel aan gewend. Als wij een week vrij zijn geweest, gaan we allemaal bij de wagen ruiken om die lucht weer op te snuiven; wij zijn echte asfaltjunkies”, grapt de balkman.

Voor zover bekend verliepen de werkzaamheden, als laatste werd de weg weer belijnd, zonder problemen. Wel deed zich vorige week vrijdagavond een incident voor met een scooterrijder die om onduidelijke redenen voor de politie op de vlucht sloeg, hard onderuitging en daarbij een been zou hebben gebroken.