Problemen met waterdruk en lift bij Huygensflat op Richard Hollaan

Algemeen
Sommige bewoners van de Huygensflat vonden dat de communicatie door Vestia over de gerezen problemen te wensen overliet.
Sommige bewoners van de Huygensflat vonden dat de communicatie door Vestia over de gerezen problemen te wensen overliet. (Foto: CW)

Een storing in de hydrofoorpomp was vorige week zaterdag de oorzaak dat de waterdruk vanaf de vijfde tot en met de tiende verdieping van de Huygensflat aan de Richard Hollaan wegviel. Daardoor kwamen meerdere bewoners zonder water te zitten. En dat bij extreem hoge temperaturen.

Chrit Wilshaus

“Ik had er eerst helemaal geen erg in”, vertelt een flatbewoner maandagochtend desgevraagd. “Maar we hebben er veel last van gehad. Je hebt bij zoveel dingen die je doet water nodig. Tandenpoetsen en douchen kon je niet. Het was echt hopeloos.” Volgens dezelfde vrouw verliep de communicatie over het voorval met verhuurder Vestia moeizaam. “Zeg maar gerust dat het hopeloos was. Mijn kleindochter is heel erg boos geworden en heeft geroepen dit niet te pikken.” Communiceren met de huurders van de Huygensflat in het algemeen laat volgens dezelfde bewoner toch al te wensen over. “Je hoort nooit iets van ze.” In een reactie daarop zegt een zegsvrouw van Vestia tegen deze krant dat alle bewoners, ook die wel water hadden, een bericht zullen krijgen om uit te leggen wat is gebeurd en wat nu de stand van zaken is. En bij het reguliere spreekuur op dinsdagochtend zouden meer Vestia-medewerkers aanwezig zijn geweest om vragen over de problemen te beantwoorden.

Pas maandag

De mededeling dat het probleem pas maandagochtend verholpen zou kunnen worden zou bovendien voor de nodige commotie en onbegrip hebben gezorgd. “Het kan zijn dat de monteur die er zaterdag was, gezegd heeft dat we pas vanaf maandag met de echte reparatie/vervanging voor de lange termijn konden starten. Uiteraard wilden we eerder een tijdelijke oplossing bieden. Daarom plaatsten we op zondagochtend een noodpomp, zodat de bewoners weer water hadden”, aldus de woordvoerder, om daaraantoe te voegen: “We werken nu aan een permanente oplossing, namelijk het vervangen van de pomp door een nieuwe.”

Tot actie overgegaan

In de avonden en weekenden beantwoordt een nooddienst de telefoongesprekken die bij Vestia binnenkomen. “Langs die weg belandde de waterstoring in de Huygensflat ook vorige week bij ons. Via de nooddienst waren wij dus bereikbaar en zijn wij tot actie overgegaan na de melding. Maar het zou kunnen dat een bewoner ons heeft gebeld, hoorde dat we niet bereikbaar waren en na die boodschap de verbinding heeft verbroken en dus niet meer hoorde doorgeschakeld te worden naar onze nooddienst.”, veronderstelt de zegsvrouw.

Extra belangrijk

Door het wegvallen van de waterdruk was het onmogelijk het toilet door te spoelen. Dat is normaliter al geen pretje, laat staan als het kwik tot ruim boven de dertig graden is gestegen. De zegsvrouw stelt dat Vestia zich daarvan terdege bewust is geweest. “Daarom was het snel plaatsen van een noodpomp extra belangrijk. Ook hebben we gelijk persoonlijk contact opgenomen met een lid van de bewonerscommissie. Hij vertelde ons dat bewoners water konden tappen op de begane grond en dus emmers konden vullen om het toilet mee door te spoelen.”

Ongelooflijk vervelend
Een bijkomend probleem was dat een van de twee liften niet werkten omdat van de betreffende lift de besturingsmotor kapot is. Daardoor was er slechts één lift beschikbaar en moesten bewoners langer wachten dan normaal. “Het was wel ongelooflijk vervelend dat de problemen tegelijk gebeurden”, aldus de zegsvrouw van Vestia. Een nieuwe motor is volgens haar besteld maar wat voor veel producten momenteel geldt (en dat heeft vaak met een tekort aan chips te maken), is dat de levering langer dan gebruikelijk duurt. “Maar we houden de bewoners op de hoogte over de voortgang van de liftreparatie. Voor technische problemen met hydrofoorpompen werken wij samen met een gespecialiseerde partij die in geval van nood binnen 24 uur een (nood)oplossing biedt. Dat is nu ook gebeurd. Dat neemt niet weg dat gebrek aan water tijdens zulke hete dagen echt zo snel mogelijk opgelost moet worden. Daarom evalueren we op korte termijn of en hoe het mogelijk is om een proces als dit nog te versnellen.”