Overweg bij station Maassluis-Centrum wordt definitief niet verplaatst

Algemeen
Afbeelding
(Foto: pixabay)

Het verplaatsen van de overgang bij station Maassluis-Centrum is definitief van de baan omdat de RET daar niet aan wil meewerken. Ook het verplaatsen van het station is geen optie. 

Chrit Wilshaus

“De verf is nog maar net droog”, grapte wethouder Sjef Evers (VVD) vorige week dinsdagavond bij de behandeling van de actualisatie van de wegenstructuurvisie in de commissie. Eerder was deze visie ook al onderwerp bij een thema-avond.

In de commissie werden de nodige vragen en opmerkingen gemaakt. Zo zei Klarie Oosterman (ChristenUnie) niet super enthousiast te zijn over de op de Prinses Julianalaan genomen tijdelijke maatregelen. Zo staat volgens haar nog steeds een bord verkeerd en ontbreken er zelfs borden. In tegenstelling tot de metro, die aldus Aad Solleveld (Maassluis Belang) goed geregeld is, is het binnenstedelijk openbaar vervoer volgens hem een zorgenkindje. Verder vroeg hij aandacht voor bewoners van de Vermeerlaan die al meerdere keren hebben aangegeven dat ze de fietspaden te dicht bij de rijbaan van de nabij gelegen rotonde vinden liggen. Of daar nog eens naar gekeken kan worden? 

Dick Snoeck (VVD) wilde weten of fietsers in de voorrang blijven op de rotondes. “Want ze hebben vaak veel vaart en automobilisten hebben bijna turbohoofden nodig om ze te kunnen zien.” Daarnaast miste Snoeck de plannen met de fietsinfrastructuur in de wegenstructuurvisie.

Wethouder Sjef Evers (VVD) reageerde dat over de situatie bij de Oude Veiling nog steeds wordt gesproken met de gemeente Midden-Delfland en Rijkswaterstaat om het daar enerzijds veiliger te maken en om anderzijds de doorstroming aldaar te bevorderen. Inmiddels heeft Evers kennis gemaakt met zijn collega-portefeuillehouder in de gemeente Midden-Delfland en zou er globaal over de situatie bij de Oude Veiling zijn gesproken. Zonder dat er al spijkers met koppen zijn geslagen overigens. Zoals in het coalitieakkoord al aangegeven, is het college van plan om met uitzondering van de ontsluitingswegen de maximum snelheid overal in Maassluis terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Volgens de wethouder zijn er overigens wegen waarover nog nader nagedacht moet worden of ze 50 blijven dan wel 30 kilometer worden; bijvoorbeeld de Jan Schoutenlaan.