KNRM Medemblik en Andijk paraat op IJsselmeer en in haven

Algemeen
Gezonken schip moet weer boven water komen.
Gezonken schip moet weer boven water komen. (Foto: aangeleverd)

Reddingstation Medemblik van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft in 2021 een iets rustiger jaar gehad dan het jaar daarvoor. Dit jaar kwamen 34 alarmeringen binnen, tegenover 38 alarmeringen vorig jaar. 

De reddingsacties vinden hoofdzakelijk op het IJsselmeer plaats, maar reddingboot Bernardine is ook meerdere keren mede gealarmeerd met de ambulancedienst voor een hulpverlening in één van de havens van Medemblik. Door de neerstrijkbare mast kan de reddingboot ook onder de Kwikkelse brug door en zo te allen tijden snel assisteren in de Westerhaven. 

Zinkend schip

Verder is reddingboot De Bernadine ingezet bij enkele grotere inzetten op het IJsselmeer, zoals de hulpverlening aan 53 matrozen van de Koninklijke Marine en een zoekactie naar een zinkend schip midden op het IJsselmeer. Totaal zijn er dit jaar 77 personen mede door de bemanningsleden gered. Ze hoefden dit jaar geen dieren te redden. 

Inzet Andijk

De 23 vrijwilligers van reddingboot ‘t Span van Andijk werden in 2021 28 keer gealarmeerd en redden 59 mensen in nood. Ook deze afdeling van de KNRM kan vrijwilligers gebruiken.

Verdubbeling KNRM Helpt app 

Sinds de verandering dat het Kustwacht Centrum in Den Helder geen niet-spoedeisende hulpvragen meer afhandelt, merkt KNRM Medemblik en Andijk dat watersporters de KNRM Helpt app ook steeds meer gebruiken. “In Medemblik zijn we elf keer via de KNRM Helpt app gealarmeerd. Via de gratis app kan een watersporter die assistentie nodig heeft met één druk op de knop hulp inroepen”, laat Johan Kappelhof van KNRM Medemblik weten. “De hulpvragers worden dan automatisch doorverbonden met de KNRM Alarmcentrale. In een noodsituatie wordt direct doorgeschakeld naar de 112 alarmcentrale of het Kustwacht Centrum. Verder is het voordeel van de app dat positie en belangrijke geregistreerde gegevens met een oproep worden meegestuurd, zodat hulpdiensten sneller en beter kunnen helpen. Ook bevat de app handige informatie zoals actuele weersinformatie, vaarkaarten, knooppunten, bunkerstations, duikstekken en een logboek. 100% inzetbaar Door alle coronamaatregelen hadden vrijwilligers steeds te maken met andere werkomstandigheden dan ze gewend zijn. Oefenavonden konden niet altijd doorgaan en er werd in sommige periodes gevaren met een minimum aan bemanningsleden en in vaste bubbels.” 

Inzetbaar gebleven

Ondanks de beperkingen is reddingstation Medemblik inzetbaar gebleven. Jacob Tas, directeur KNRM: “Bij de KNRM draait het bij uitstek om samenwerken. Maar door corona moest dat samenwerken soms op hele andere, nieuwe manieren. Dat de reddingstations 100% operationeel inzetbaar bleven, verdient een enorm groot compliment aan alle medewerkers en vrijwilligers; de bemanning, helpers aan de wal en plaatselijke commissieleden. En niet te vergeten de mensen die dit op de achtergrond mogelijk maken: partners, familieleden en werkgevers. Hun steun is onontbeerlijk voor het werk dat we doen.” 

Goed doel 

De KNRM is een goed doel en volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs, giftgevers, sponsoren en erflaters. Door corona moesten in 2021 opnieuw veel fondsenwervende activiteiten en de reddingbootdag worden afgelast. De KNRM is extra blij dat ruim 105.000 trouwe donateurs, de redders aan de wal, de organisatie financieel zijn blijven steunen. Met hun bijdrages maken zij het mogelijk dat de KNRM 24 uur per dag klaar staat om uit te varen en mensen en dieren in nood op het water te redden. 

Ook donateur worden? Meld je aan via de site: www.knrm.nl/help-mee 

Assistentie van een helikopter.
Schip op sleeptouw.
De hulptroepen in actie.
Op zoek naar uitdaging? Sluit je aan bij KNRM.