Gemeenten en provincie komen in verzet tegen verslechtering van dienstregeling NS

REGIO - Negentien gemeenten in Noord-Holland Noord en de provincie Noord-Holland hebben een boze reactie naar de NS gestuurd over de aankomende dienstregeling. Zij bestempelen het voorstel als ‘wederom een verslechtering, juist nu het OV steeds belangrijker wordt om de groei van aantallen woningen en groeiende bedrijvigheid op te kunnen vangen. Dat men dit in de krant heeft moeten lezen, is onbegrijpelijk.’
De NS maakte deze zomer bekend dat de spitsintercity tussen Alkmaar en Haarlem voorlopig niet terugkeert en ook zijn er diverse ’verslechteringen’ doorgevoerd op het traject Hoorn Kersenboogerd via Purmerend naar Schiphol die eerder van tijdelijke aard zouden zijn. Tevens wordt voorgesteld om op vrijdag tussen Alkmaar en Amsterdam een groot aantal treinen te schrappen en tussen Alkmaar en Den Helder een uurdienst in de avond (vanaf 22.30 uur) in te voeren. Reizigers ervaren hierdoor aanzienlijk langere reistijden en hebben minder reismogelijkheden binnen de provincie. Zij zien door het verder uitkleden van het openbaar vervoer de trein niet meer als een aantrekkelijke reismogelijkheid en pakken liever de auto, terwijl gemeenten als Dijk en Waard juist vol inzetten op verbeteringen rond de treinstations.
‘We vinden deze verslechtering onacceptabel en dringen er in de reactiebrief op aan dat de ondergrens van de kwaliteit wordt overschreden. Juist omdat het OV voor Noord-Holland Noord, de IJmond en Zuid-Kennemerland onmisbaar is voor het halen van allerlei doelstellingen op het gebied van klimaat, stikstof, woningbouw, mobiliteit, economische- en sociale ontwikkeling; de zogenaamde mobiliteitstransitie.
Er is intensief overleg geweest in de afgelopen maanden met de provincie Noord-Holland, Connexxion en NS om tot een toekomstvast OV-systeem te komen. Doelen zoals de bussen beter te laten aansluiten op de treinen en de loop- en fietsroutes te optimaliseren, stonden centraal in de overleggen. Het resultaat is voor de gemeenten en provincie Noord-Holland dan ook zeer teleurstellend. ‘Voor de vervolgstappen willen we serieus en vaker betrokken worden. Een doel is in ieder geval het verbeteren van de dienstregeling voor de inwoners van onze provincie. Dat betekent minimaal het terugbrengen van de spits-intercity op het traject Alkmaar-Haarlem.’
De brief is ondertekend door Jeroen Olthof, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Holland en Nils Langedijk namens het Platform Mobiliteit Noord-Holland Noord en wethouders van de gemeenten Dijk en Waard, Heiloo, Bergen, Uitgeest, Alkmaar, Castricum, Hoorn, Stedebroec, Opmeer, Koggenland, Drechterland, Enkhuizen, Medemblik, Hollands Kroon, Den Helder, Texel, Haarlem en Beverwijk (ook namens Heemskerk en Velsen).